X
تبلیغات
رایتل
چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1391
توسط: ali

ایستگاه ویتامین

حتما تا به حال در مورد ویتامین ها ونقش آنها در سلامت جسم , نکات بسیار شنیده اید . این ویتامین ها به صورت قرص ، کپسول و یا شربت ، از طریق پزشک برای افراد بیمار تجویز می شود که موقتی بود و پس از گذراندن دوره درمان ، قطع می گردد . 

با این حال امروزه در بسیاری از نقاط دنیا ، به خصوص ایالات متحده ، مصرف این مکمل ها به صورت قرص ، شربت ، پودر و ... به صورت عادت روزمره در آمده و مردم بدون در نظر گرفتن این نکته که مصرف زیاد قرص های ویتامین ، تاثیر منفی روی ارگان های بدن دارد ، آنها را جایگزین میوه ، سبزیجات و پروتئین ها (که منبع اصلی ویتامین ها و مواد معدنی هستند) می کنند و مبالغ هنگفتی جهت خرید این ویتامین ها می پردازند. متاسفانه اخیرا مصرف این ویتامین ها در کشور ما هم باب شده غافل از این که در کشوری زندگی میکنیم که دارای بهترین اقلیم و بهترین میوه و سبزیجات می باشد که بزرگترین منبع ویتامین ها و املاح است .در ادامه به طور مختصر می پردازیم به ویتامین ها و املاح معدنی ، نقش آنها در بدن و این که در چه موادی یافت می شوند .


ویتامین A

این ویتامین جهت مقاومت در مقابل عفونت ها ، بهبود آکنه و آلرژی ، بهبود بینایی ، تشکیل مینای دندان ، مو و ناخن ، کمک به تنظیم ترشحات غدد تیروئید ، سلامت و لطافت پوست ، ترمیم سریع پوست و مخاط بدن ضروری است . 

ویتامین A در فرآورده های لبنی ، کره ، جگر ، هویج ، روغن ماهی ، زردآلو ، گوجه فرنگی ، سبزیجات ، زرده تخم مرغ ، سیب زمینی ، کاهو و اسفناج به وفور یافت می شود .


ویتامین B

برای درمان مشکلات چشمی و پوستی ، رفع یبوست ، درمان عفونت ، درمان خونریزی های لثه ، رفع استرس ، رفع خارش , افزایش انرژِ ، کاهش میزان کلسترول ، تنظیم قند خون و رفع تهوع بسیار موثر است .

این ویتامین در جو پرک نشده، جوانه گندم ، حبوبات ، آجیل ، جگر ، گوشت گاو ، ماءالشعیر ، زرده تخم مرغ ، شیر ، پنیر ، قارچ ها ، سبزیجات سبز رنگ ، گلابی ، سیب زمینی و نان گندم سبوس دار موجود است . 


ویتامین C

برای جذب آهن خون ، استحکام و سلامتی بافت ها ، مقاومت در برابر عفونت ، بهبود شکستگی و زخم ، سلامت دندان و لثه بسیار مفید است . جالب است بدانید مصرف زیاد ویتامین C باعث اختلال در تولید ویتامین B12 می گردد .

این ویتامین در مرکبات ، میوه های حبه دار ، سبزیجات ، هویج ، گوجه فرنگی ، توت فرنگی ، سیب زمینی ، پیاز ، هندوانه و فلفل سبز و قرمز موجود است . 


ویتامین D

جهت جذب کلسیم ، فسفر و محکم ساختن استوخان ها و رشد و سلامتی سیستم عصبی ضروری است . این ویتامین در روغن ماهی ، فرآورده ای لبنی ، زرده تخم مرغ ، جگر و کره موجود است . همچنین با قرار گیری پوست در معرض نور خورشید هر روز به مدت 10 دقیقه در بدن تولید می شود .


ویتامین E

برای بهبود جریان خون ، کنترل ساختمان عناصر انعقاد خون و تولید فرآورده های هورمونی در بدن ضروری است .

ویتامین E در اکثر غذا به خصوص جوانه گندم ، تخم مرغ ، حبوبات ، شیر ، کدو تنبل ، کره ، کاهو ، کنجد ، اسفناج و کلم بروکلی موجود است . 


ویتامین K

این ویتامین جهت کمک به انعقاد خون و برقراری گردش خون در بدن لازم بوده و جالب است بدانید با مصرف آنتی بیوتیک ، خاصیتش در بدن کاهش می یابد . 

این ویتامین در گیاهان سبز و جوانه های خوراکی ، ترب سیاه ، گل کلم  ، و زرده تخم مرغ به وفور یافت می شود .


کلسیم 

وجود این ماده برای تکامل و استحکام ساختمان استخوان و دندان ضروری است . هم چنین به انعقاد خون و نرمی ماهیچه ها کمک می کند . این ماده در ضمن نوعی آرام بخش طبیعی بوده و دریافت ویتامین D برای جذب کلسیم ضروری است . 

کلسیم در سبزیجات پر رنگِ سبز ، کلم ، هویج ، ماهی ، پرتقا ، هندوانه ، فرآورده های لبنی ، زرده تخم مرغ ، جو پرک نشده و حبوبات موجود است .


آهن

برای تشکیل هموگلوبین به صوص در دوران بارداری به علت افزایش تعداد گلبول های قرمز ، مورد نیاز است . ویتامین C عامل موثری در جذب آهن است به این معنا که اگر غذای می خورید که حاوی اهن بوده ف بهتر همراه ان از مواد غذایی دیگری که حاوی وبتامین C هستند استفاده کنید . فقر آهن باعث کم خونی در افراد می شود که خود عوارضی را به دنبال دارد . ( مانند سستی ، خستگی در ابتدای روز ، احساس سرما در تمام فصل و ...)

آهن به مقدار زیاد در زرده تخم مرغ ، ماهی ساردین ، سبزیجات پر رنگ سبز مثل اسفناج ، کشمش ، هندوانه ف حبوبات ، گوشت قرمز ، ریشه چغندر ، جگر ، میوه جات خشک مثل گردو و فندق موجود است .


روی 

این ماده معدنی جهت رشد طبیعی مغز و اعصاب ضروری بوده و در تولید آنزیم های مهم بدن نقش دارد . هم چنین خاصیت ضد تهوع داشته ، باعث درمان سریع بیماری ها شده و امروزه دانشمندان از آن به عنوان اکسیر جوانی یاد می کنند .چون اثرات بسیار مطلوبی روی رشد و سلامت پوست و مو دارد .

این ماده در جوانه گندم ، غلات ، دانه های گیاهی ، پیاز و صدف خوراکی یافت می شود .  




مطالب مرتبط

ویتامین ها و املاح معدنی موثر در کاهش وزن و تناسب اندام

تغذیه سالم

سالم تر بخورید و کمترخرج کنید

تغذیه مناسب جهت پیشگیری و درمان پوکی استخوان