ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

روش صحیح کاهش وزن

حتما دیده اید که بسیاری از افراد چاق با رژیم های سخت و کوتاه مدت اقدام به کاهش وزن سریع می کنند و پس از مدتی دچار ضعف و ناتوانی ، بیماری های دستگاه گوارش و حتی گاهی بیماری های روانی می شوند و با ادعای اینکه ” ضعیف شده ام ، رژیم به من نمی سازد” شروع به پرخوری مجدد کرده و به حالت اولیه یا شاید بدتر بازمی گردند .

چرا این افراد دچار چنین حالتی می شوند ؟ و چاره آن چیست ؟

انجمن رژیم آمریکا بیان کرده است ، افراد چاق عموماً وزن ایده آلی را در نظر می گیرند که رسیدن به آن عملاً غیر ممکن است ! فرد چاق زود خسته می شود و کنار می کشد ولی هدفی که توسط یک رژیم شناس ارائه می شود دست یافتنی است .

خانمها تمایل زیادی به خوش اندام بودن و رژیم گرفتن دارند . در سال ۱۹۹۲ طبق آماری از ایالات متحده ، ۴۰ درصد خانمها در حال رژیم بودند . نکته مهم اینجاست که هدف از رژیم گرفتن رسیدن به ثبات وزنی و الگوی مناسب زندگی است . شما با رژیم لاغری اقدام به کاهش وزن می کنید و با تغییر الگوی زندگی به حفظ این وزن می پردازید . فردی که رژیم می گیرد باید بداند رویه غذایی که تاکنون داشته است غلط بوده ، اگر آزادانه از انواع شیرینی می خورده ، بدون اندازه گیری روغن مصرف می کرده و از هرچه در دسترس داشته می خورده است یعنی در واقع حدی برای غذا خوردن نداشته ، اینها همه غلط است . میزان انرژی مورد نیاز و مواد غذایی که باید به فرد برسد با یک رژیم سالم تعیین می شود که باید الگوی همیشگی فرد برای غذا خوردن باشد نه فقط برای کاهش وزن !

با کاهش وزن ، فرد هم توده چربی بدن خود را از دست می دهد هم توده عضلانی ؛ رژیمهای کوتاه مدت موجب هدر رفتن سریع توده عضلانی خصوصاً عضلات دستگاه گوارش می شود و فرد دچار سوء هاضمه می گردد ، برای جلوگیری از کاهش توده عضلانی در حد امکان ، توصیه می شود سالانه تنها اقدام به کاهش ۱۰ درصد از وزن خود بکنید یعنی اگر یک فرد ۷۰ کیلو گرمی هستید بهترین و سالم ترین میزان کاهش وزن برای شما ۷ کیلوگرم در سال می باشد . بهتر است ورزش را هم در برنامه کاهش وزن خود جای دهید، ورزش به شما کمک می کند که سریع تر کالری های اضافه را بسوزانید. ورزش مستمر در دوران کاهش وزن به حفظ توده عضلانی کمک فراوانی می کند.

توصیه های حفظ وزن

۱) برای حفظ وزن کاهش یافته باید شیوه زندگی خود را تغییر دهید و آنرا بر اساس یک رژیم غذایی مناسب پایه ریزی کنید .

۲) یک برنامه ورزشی منظم را که مناسب وضعیت جسمیتان است ، دنبال کنید .

۳) از استرس های خود بکاهید .

۴) از راهنمایی های غذایی (که پیشتر در بخش هرم ذکر شد) تا حد امکان پیروی کنید .

۵) از مصرف غذاهایی که با آرد سفید و شکر افزوده تهیه شده مثل انواع شیرینی و غذاهای پرچربی پرهیز کنید.


مطالب مرتبط

بهترین ورزش ها برای سوزاندن چربی ها

سه قدم تا کاهش وزن؛ قدم اول: هدف

کنترل و نگهداری وزن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد