ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

اصول پیشگیری از بیماریهای قلب و عروق در افراد دیابتی

دیابت با افزایش قند خون ایجاد می شود. علت این بیماری معمولا کاهش میزان ترشح هورمون تنظیم کننده قند خون (انسولین) یا اختلال در عملکرد انسولین است. در صورت عدم کنترل بیماری دیابت عوارض درازمدت این بیماری می تواند به اختلالات قلبی ـ عروقی، بینایی، نارسایی و از کارافتادگی کلیه ها و بروز زخم های پوستی بویژه در پاها و آسیب های عصبی منجر شود و در نهایت صدمات جبران ناپذیری مانند کوری، قطع پا و سکته قلبی و مغزی را به دنبال داشته باشد. ورزش، رژیم غذایی سالم و داشتن وزن ایده آل در پیشگیری و درمان دیابت نقش مهمی دارند.

1- چربی بویژه کلسترول خون خود را کاهش دهید .

کلسترول که نوعی چربی است ، در پیدایش و گسترش تصلب شراین نقش مهمی دارد زیرا می تواند در دیواره رگها رسوب کند و همراه با عوامل دیگر به تنگی و بسته شدن سرخرگها بیانجامد . کلسترول دو نوع مهم دارد، کلسترول بد LDL که موجب بسته شدن رگها و بیماری قلبی -عروقی می شود و کلسترول خوب (HDL) که کلسترول اضافی بدن را از بافتها خارج می کند و خطر بیماری قلبی را می کاهد .نوعی از کلسترول که باید غلظت کمی در خون داشته باشد ، همان نوع بد یا LDL است . شما می توانید با مصرف غذاهای پرچربی و رعایت توصیه های پزشکتان ، چربی خون خود را در سطح مناسب نگه دارید .

2- فشار خون خود را کنترل کنید .

فشار خون بالا افزون براینکه فشار بیشتری برقلب وارد می سازد و نیاز آن بخون را افزایش می دهد ، روند تصلب شراین را تسریع می کند. و سبب آسیب اعضای گوناگون بدن هم می شود .

3 - وزن خود را در حد مطلوب نگه دارید . 

چاقی عامل خطر مهمی برای افزایش فشار خون است .همچنین چاقی یا اضافه وزن موجب افزایش مقاومت سلولهای بدن نسبت به انسولین می شود.شما باید زیر نظر یک پزشک یا متخصص تغذیه وزن بدنتان را به میزان متناسب با قد ، جنس وسن خود برسانید. برای کاهش وزن از رژیم هی مد روز و سخت گیرانه استفاده نکنید.

4 - از مصرف دخانیات پرهیز کنید.

استعمال دخانیات سبب افزایش ضربان قلب و در نتیجه کار قلب می شود و فشار خون را هم بالا می برد . همچنین سیگار با اثر روی عوامل انعقادی و نیز تغلیظ خون ، احتمال تشکیل لخته و بسته شدن سرخرگها را افزایش می دهد . افزون بر این ، سیگار با اثر بر روی رگهای کوچک ،خونرسانی به بخشهای انتهایی اندام ها را مختل می کند و این عارضه در افراد دیابتی که گرفتاری اعصاب محیطی نیز دارند ، بسیار مهم است و خطر قطع عضو را باز هم افزایش می دهد این آثار جدی از آثار سرطان زایی سیگار است .که موجب ناتوانی و مرگ خواهد شد . امروزه سیگار مهمترین علت قابل پیشگیری سرطان بشمار می رود .

5- قند خون خود را کنترل کنید .

کنترل دقیق قند خون ، هم بطور مستقیم و هم بطور غیر مستقیم ، نقش مهمی در پیشگیری از بیماریهای عروقی می تواند داشته باشد .

6 - فعالیت ورزشی منظم داشته باشید .

پژوهشهای پزشکی نشان داده اند که داشتن یک زندگی کم تحرک ، صرف نظر از عوامل خطر دیگر ، احتمال دیابت ، چاقی و بیماری کرونر قلب را افزایش می دهد . پیاده روی ، دوچرخه سواری ، تنیس روی میز ، باغبانی و دویدن آرام فعالیتهای بدنی هستند که اثر مفیدی بر تندرستی شما خواهند داشت . توصیه می شود که روزانه 30 دقیقه به فعالیتهای بدنی بپردازید این میزان فعالیت را می توانید در سه دوره 10 دقیقه ای نیز انجام دهید . 

توصیه های مهم

- لازم است، بیماران دیابتی برای برخورداری از یک برنامه صحیح دارویی و رژیم درمانی به پزشک و کارشناس تغذیه مراجعه کنند.

- همچنین بهتر است بیماران دیابتی از مواد غذایی حاوی الیاف گیاهی (فیبر غذایی) مانند نان و غلات سبوس دار، سبزی ها و میوه های با شیرینی کمتر استفاده کنند.

- همچنین بیماران دیابتی باید به جای مصرف مواد قندی ساده مانند قند، شکر، مربا، عسل و… از خشکبار و میوه های خشک استفاده کنند.

- میزان مصرف روغن های جامد و چربی نیز باید در رژیم غذایی این بیماران محدود شود و تا حد امکان در رژیم غذایی خود از روغن زیتون استفاده کنند.

- لازم است بیماران دیابتی از گوشت های بدون چربی، مرغ بدون پوست و از شیر و فرآورده های لبنی کم چرب استفاده کنند. مصرف حداقل ۲ بار ماهی در هفته نیز برای این بیماران توصیه می شود.

- بهتر است بیماران دیابتی از روش های پخت آب پز، بخارپز، تنوری کردن و کباب کردن به جای سرخ کردن استفاده کنند.

- برای کنترل وزن در حد مطلوب نیز انجام ورزش و فعالیت های بدنی مناسب و رعایت رژیم غذایی صحیح تحت نظر پزشک و کارشناس تغذیه توصیه می شود.

- انجام فعالیت های ورزشی متناسب با شرایط و وضعیت سلامت فرد، نرمش های ملایم روزانه و حداقل ۱۵ دقیقه پیاده روی بعد از غذا توصیه می شود.

-این بیماران هرگز نباید با شکم خالی و گرسنه، ورزش و یا پیاده روی کنند. شستشوی روزانه پاها با آب ولرم و صابون مناسب و خشک کردن با حوله نرم نیز به این بیماران توصیه می شود.


مطالب مرتبط

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد