ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

قبل از تصمیم به پیاده روی به این نکات توجه کنید.

اگر یک راهپیمای کهنه کار و کارکشته هستید، به راهتان ادامه دهید. اما اگر تا به حال فعالیت بدنیتان پایین بوده است، بهتر است آرام و ساده پیاده روی را شروع کنید. در ادامه مطلب نکاتی را به شما می گویم که بهتر از قبل آغاز پیاده روی به آنها توجه کنید. رعایت این نکات در حفظ سلامت و افزایش فواد پیاده روی برای شما موثر است.

1.انتخاب کفش  و لباس مناسب:

قبل  بیرون رفتن از منزل به قصد پیاده روی، باید مناسب ترین و راحت ترین کفشتان را پا کنید. برخی از افراد حاضر نیستند که برای خرید کفش مناسب پیاده روی هزینه ای پرداخت کنند بهتر است بدانید این هزینه ای است که شما برای سلامتیتان می پردازید. برای انتخاب کفش مناسب به کف کفش نگاه کنید . کف کفش نباید نازک باشد زیرا در مسیرهای که ناهمواری دارند فشار به پاشنه پا وارد می شود و کفشهای با کف نازک از پاهای شما حفاظت نکرده و پاهایتان اذیت خواهد شد ، کفش های که دارای ارتفاع زیاد می باشند نیزمی توانند حادثه ساز باشند. به طور کلی ، کفش ورزشی برای پیاده روی و دویدن باید در قسمت ‌ جلوی‌ کفش ‌انعطاف‌ پذیری‌ کافی‌ داشته‌ باشد بطوریکه‌ شخص‌ به راحتی‌ بتواند به‌ میزان‌ 45 درجه‌ آنرا خم‌ نماید . همچنین‌ لازم ‌است‌ که‌ قسمت‌ پاشنه‌ کفش‌ حالت‌ ارتجاعی‌ کافی‌ داشته‌ باشد تا بتواند مقادیری‌ از فشار و شوک وارد شده‌ ازطرف‌ زمین‌ به‌ پا را بکاهد. در راه رفتن و دویدن ابتدا پاشنه پا با زمین تماس می یابد و جنس پاشنه کفش باید از موادی باشد که بتواند ضربه را به خوبی جذب کند، همچنین کف داخلی کفش باید حاوی لایه ای مناسب برای حفظ قوس پا و جذب ضربه باشد. لباسهایتان هم باید آزاد و راحت باشد. لباسهایتان را به نسبت هوای بیرون انتخاب کنید. از پوشیدن لباسهای پلاستیکی خودداری کنید چون این نوع لباسها جلوی تنفس بدن را می گیرد. 

2.زمان مناسب پیاده روی:

بهترین‌ زمان‌ برای‌ ورزش‌ پیاده‌روی‌ زمانی‌ است‌ که‌ برای‌ فرد بدون‌ زحمت‌ بوده‌ و براحتی‌ و با خیال‌ آسوده‌ و بدون‌ تداخل‌ با فعالیت‌ های‌ روزمره‌ ، بتواند در آن‌ شرکت‌ نماید. تعدادی‌ از افراد بعد از فعالیت‌ ورزشی‌ در صبح‌ زود و قبل‌ از صرف‌ صبحانه‌ احساس‌ تهوع‌ ، سرگیجه‌ و سبکی‌ سر میکنند که‌ بعلت‌ عدم‌ تغذیه‌ بمدت‌ چندین‌ ساعت‌ گذشته‌ و کاهش‌ میزان‌ قند خون‌ میباشد. همچنین‌ فعالیت‌ ورزشی‌ شدید بلافاصله‌ بعداز صبحانه‌ میتواند سبب‌ احساس‌  پری‌ در شکم‌ و تهوع‌ شود بنابراین‌ اگر اول‌ صبح‌ تنها زمان‌ آزاد برای‌ ورزش‌کردن‌ باشد لازم‌ است‌ که‌ فرد صبح‌ زود از خواب‌ بیدار شود تا یکی‌ دو ساعت‌ بین‌ صرف‌ صبحانه‌ و شروع‌ ورزش‌ فرصت‌ داشته‌ باشد و اگر این‌ امر ممکن‌ نباشد لازم‌ است‌ فرد قبل‌ از فعالیت‌ ورزشی‌ یک‌ صبحانه‌ سبک‌ میل‌ نماید. در روز های گرم تابستان بهترین زمان برای پیاده روی صبح ها و یا اوایل شب می باشد. توجه داشته باشید که پیاده روی در اواخر شب باعث اختلال در خواب شما شده و گزینه مناسبی نمی باشد.

3. موارد لازم‌ ‌ برای‌ مشاوره‌ پزشکی‌ قبل‌ از شروع‌ پیاده‌روی‌ :

در تعدادی‌ از بیماریها انجام‌ فعالیتهای‌ ورزشی‌ ممکن‌ است‌ موجب‌ تشدید علائم‌ بیماری‌ گردد لذا لازم‌ است‌ درمواردی‌ قبل‌ از اقدام‌ به‌ پیاده‌روی‌ مشاوره‌ پزشکی‌ انجام‌ پذیرد که‌ به‌ اهم‌ این‌ موارد اشاره‌ میگردد:

- بیماریهای ثابت شده شامل :

بیماریهای شناخته شده قلبی - عروقی ،بیماریهای متابولیک مثل دیابت ،فشارخون ماکزیمم بالای 160 و مینیمم بالای 90 و یا کلا تمام مواردی که فشار خونشان با دارو کنترل می شود ،کلسترول بالای 240 میلی  گرم در دسی لیتر ،سیگاری بودن و کلیه بیمارانی که نیاز به انجام فعالیتهای محدود دارند مانند بیماران با درگیریهای سیستم عصبی و عضلانی و...

- شکایات‌ و علائم‌ مربوط‌ به‌ بیماریها :

 درد یا ناراحتی‌ در سینه‌ - تنگی‌ نفس‌ با فعالیت‌ مختصر - سرگیجه‌ یا از دست‌ دادن‌ هوشیاری‌ - تنگی‌ نفس‌ موقع‌خواب‌ - تورم‌ مچ‌ پا - تپش‌ قلب‌ - درد در ساق‌ پاها موقع‌ پیاده‌روی‌ - وجود سوفل‌ قلبی‌ شناخته‌ شده‌ . 

- سابقه‌ فامیلی‌ بیماری‌  عروق‌ کرونری‌ یا بیماری‌ آترواسکلروتیک‌ در والدین‌ یا برادران‌ و خواهران‌ قبل‌ از سن‌ 55سالگی‌

- شروع‌ فعالیت‌ ورزشی‌ شدید در مردان‌ بالاتر از 40 سال‌ و زنان‌ بالاتر از 50 سال

-  شروع پیاده روی در سالمندان حتی بدون سابقه بیماری قب


مطالب مرتبط

چگونه در پیاده روی کالری بیشتری بسوزانیم

پیاده روی بهترین ورزش برای سلامت و تناسب اندام

پیاده روی

چگونه مسافتی را که پیاده روی کرده ایم را محاسبه کنیم

نظرات 1 + ارسال نظر
فروشگاه سه‌شنبه 20 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 10:20 ق.ظ http://feriog.com

سلام
فروشگاهی دارم کوچک در خدمت شما به من سر بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد