ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

برخی از فواید دویدن

ورزش کردن و به ویژه دویدن که مادر ورزش ها است یکی از کم هزینه ترین و در عین حال موثرترین روشها برای تامین سلامت و داشتن تناسب اندام است. 

دویدن ساده است

دویدن هیچ هزینه ای ندارد یک لباس معملوی و گشاد و یک جفت کفش راحت و نرم همه آن چیزی است که برای دویدن لازم است. حتی اگر دسترسی به زمین چمن و یا زمین خاکی نرم دارید کفش هم برای دویدن لازم ندارید . چون دویدن با پای برهنه مزایای فراوانی دارد و باعث تحریک گیرنده های کف پا می شود. بنابراین ورزش و دویدن نیاز به تجهیزات گران قیمت ندارد. 

متخصصین ورزشی و تناسب اندام توصیه می کنند که هرروزه چند مایلی را به دویدن به ویژه دویدن آهسته اختصاص دهید . چون دویدن یکی از ارزان ترین و موثر ترین ورزشها برای حفظ تناسب اندام است. حتی برای کسانی که تحت آموزش های حرفه ای هستند وبا دستگاههای پیشرفته مانند دستگاههای دویدن خودکار و بدنسازی کار می کنند دویدن می تواند ورزشی تکمیلی باشد .

تاثیرات دویدن در کاهش وزن و تناسب اندام

بسیاری از افراد صرفاً به این جهت می دوند و یا از دویدن آهسته استفاده می کنند تا بتوانند لاغر شوند و یا چند پوندی وزن خود کم کنند. بسیاری از افراد از دویدن برای کنترل وزنشان استفاده می کنند. در حقیقت دویدن یکی از موثرترین فعالیت های راهبردی برای فائق آمدن بر برآمدگی شکم است .بعد از اسکی کردن , دویدن بیشترین مقدار کالری در دقیقه را نسبت به سایر ورزشهای قلبی عروقی (هوازی) می سوزاند .

کمک به حفظ تراکم استخوان ها

یکی دیگر از سودمندی های دویدن این است که باعث می شود از زوال عضلات و استخوانها جلوگیری کرده و روند پیری را به تاخیر بیندازد . استخوانهای اسکلتی انسان به گونه ای است که با وارد شدن فشار به آنها استحکام بیشتری پیدا می کنند . هرگاه فعالیت بدنی نداشته باشید استخوانها شروع به ضعیف شدن می کنند. با دویدن منظم استخوانهای اسکلتی استحکام یافته و سالم باقی می مانند. ثابت شده است که ورزشهای شدید مانند دویدن می تواند باعث تحریک هورمون رشد انسانی شود که باعث سالم ماندن افراد و جوان تر شدن آنها می شود.

تاثیر دویدن در روحیه افراد

جدا از سودمندی های جسمی که دویدن دارد , مزایایی نیز برای روح و روان آدمی دارد. برخی از این مزایا عبارتند از اعتماد به نفس و کاهش استرس و تقویت روحیه فرد. تحقیقات نشان داده است که دویدن روش خوبی برای بسیاری از افراد است تا از خستگی های روزانه رها شوند .

در حقیقت عقیده فیزیولوژیست ها این است که آهسته دویدن روش خوبی برای رها شدن از عصبانیت و پرخاشگری است. از آنجائیکه دویدن باعث آزاد شدن آندروفین می شود که خاصیت رضامندی ایجاد می کند. سالهاست که از دویدن به عنوان روشی برای مداوای کلینیکی افسردگی و اعتیاد استفاده می شود .


مطالب مرتبط

فواید دویدن در افراد مسن

فواید صحیح دویدن

بهترین زمان برای دویدن

ورزش هوازی چیست

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد