X
تبلیغات
رایتل
چهارشنبه 4 مرداد‌ماه سال 1391
توسط: ali

چگونه فریب برچسب بدون چربی را نخوریم

ممکن است شما تمام اصول مربوط به تغذیه سالم را رعایت کنید، اما به صورت ناخواسته مقدار قابل توجهی از چربی های ترانس مصرف کنید. مشکل از غذاهای کارخانه ای است که ادعا می کنند که بدون چربی (fat free) هستند، اما با وجود این مقداری چربی در خود دارند.

بهتر است به عنوان یک مصرف کننده یاد بگیرید که چگونه میزان چربی موجود در مواد غذایی کارخانه ای پیدا کنید و از خطرات آن بکاهید. 

غذاهای آماده با بر چسب بدون چربی دارای چه مقدار چربی هستند.

هنگامی که در یک فروشگاه قدم می زنید قفسه های فروشگاه پر است از خوراکی های آماده با برچسب بدون چربی. آیا زمانی که برچسب روی بسته یک نوع خوراکی می گوید بدون چربی، محتوای آن واقعا بدون چربی است؟ خیر 

استاندارد برچسب محصولات غذایی در ایلات متحده را FDA مشخص می کند. FDA به هر محصولی که حاوی کمتر از 0.5 گرم چربی باشد اجازه می دهد از بر روی برچسب خود کلمه بدون چربی را ذکر کند ( احتمالا در ایران وجدان تولید کننده است که در این زمینه تصمیم می گیرد ). این مورد چندان هم غیر منطقی نیست. حال سوال این است آیا نیم گرم چربی واقعا خطرناک است؟ بلی، بخصوص اینکه این چربی از نوع چربی های ترانس باشد.

پیدا کردن چربی های پنهان شده

اگر می خواهید بدانید که غذاهای بدون چربی چه مقدار چربی دارند در لیست مواد اولیه آنها به دنبال این مواد بگردید: روغن های نباتی نیمه هیدروژنه، روغن های تردد کننده شیرینی، چربی شیر، کرم و خامه، روغن نلخ، روغن نارگیل و سایر انواع روغن ها. بسیاری از روغن های موجود در این لیست جزء چربی های اشباع می باشند. چربی هایی که سطح کلسترول خون را افزایش می دهند و زمانی که به مقدار زیاد مصرف شوند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند. بسیاری از روغن های خطرناک در گروه روغن های نیمه هیدروژنه جای می گیرند. 

مشخصه روغن های نیمه هیدروژنه جامد بودن در دمای اتاق می باشد. این فرآیند سبب تولید اسید های چرب ترانس و چربی های ترانس می شود. چربی های ترانس سطح کلسترول را بیش از چربی های اشباع افزایش می دهند. پس اگر در مواد اولیه یک محصول خوراکی کلمه روغن نیمه هیدروژنه را دید بدانید که این محصول دارای چربی های ترانس می باشد حتی اگر روی آن نوشته شده باشد بدون چربی ترانس.

به چه دلیل این نیم گرم چربی خطرناک است.

اگر به میزان متعادل مصرف کنید مشکلی پیش نمی آید. اما مشکل آنجا ست که هنگامی که با محصولی که روی آن نوشته شده بدون چربی مواجه می شویم، به دلیل اینکه فکر می کنیم محصولی سالم است تمایل داریم مقدار بیشتری از آن مصرف کنیم که همین موضوع مشکل ساز است. بهترین کار این است که سعی کنید بیشتر از غذاهای تازه و خانگی استفاده کنید و در مصرف غذاهایی که بر چسب بدون چربی دارند، هم زیاده روی نکنید.


مطالب مرتبط

چربی‌های ترانس

کالری مواد غذایی چیست



منبع:

weightloss.about.com