X
تبلیغات
رایتل
یکشنبه 8 مرداد‌ماه سال 1391
توسط: ali

ورزش صبحگاهی

کارشناسان ابراز عقیده می‌کنند که ورزش صبحگاهی برای همه لازم است. این افراد بر این باورند که اولین برنامه آحاد جامعه باید ورزش صبحگاهی باشد. شاید شما به خود بگویید که فقط صبح‌ها 10 دقیقه برای ورزش سبک وقت دارید، همان 10 دقیقه نیز کافی است.

ورزش مجموعه فعالیتهای بدنی وامور جسمانی است که باعث سلامتی ونشاط می‌شود. عمده‌ترین ثمره پرداختن به ورزش دست‌یابی به سلامت جسمانی وروانی است. درتامین سلامت و تندرستی منظور کردن ورزش وفعالیتهای جسمانی به عنوان یک ضرورت دربرنامه‌های روزمره از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ورزش صبحگاهی اگر به صورت صحیح انجام گیرد برای فرد مزایای بیشماری دارد.

هنگامی که شما صبح‌ها شروع به ورزش می‌کنید، متابولیسم بدنتان را به شدت افزایش می‌دهید و این افزایش سوخت و ساز تا ساعت‌ها بعد در بدن شما ادامه خواهد یافت، از این رو می‌توان نتیجه گرفت که اگر شما صبح زود ورزش کنید، تا شب کالری بیشتری نسبت به دیگر روزها می‌سوزانید. از سویی ورزش صبحگاهی باعث افزایش میزان انرژی در بدن شما می‌شود و شما در طول روز کمتر احساس خستگی می کنید.

جالب است بدانید شما در روزهایی که ورزش می‌کنید در مقایسه با روزهایی که ورزش نمی‌کنید تفاوت چشمگیری در میزان انرژی و سرزندگی خود ملاحظه خواهید کرد. برخی کارشناسان بر این باورند که ورزش صبحگاهی موجبات تنظیم اشتها را در طول روز برای فرد ورزشکار فراهم می‌آورد. ورزشکاران به صورت خودکار میان وعده‌های غیرضروری را حذف می‌کنند و به جای آن وعده‌های اصلی غذایی را به صورت کامل می‌خورند. انجام چند حرکت ساده و منظم آن هم درچند دقیقه بدن را در مقابل عوارض جسمی زیادی مصون می دارد. 

یکی از راههای علاج و تسکین فشارهای روانی است. از آنجا که فشارهای روانی می توانند باعث بروز خستگی شوند، تمرینات بدنی موجب بالارفتن قدرت عضلانی می شوند و خون بیشتری درآنها جریان می یابد و از میزان خستگی و دردهای عضلانی ناشی از فشارهای روانی می کاهد، همچنین تمرینات بدنی با افزایش سطح آندروفین خون موجب بالا رفتن نشاط و شادابی در افراد می‌شوند، بنابراین این افراد قابلیتهای بیشتری برای فائق آمدن بر مشکلات روانی را پیدا می‌کنند. افرادی که اقدام به فعالیت منظم به صورت ورزش صبحگاهی می‌کنند هدفمند و امیدوار شده و تغییرات زیادی را در اهداف زندگی خود به وجود می‌آورند.

یک برنامه ورزش صبح گاهی مناسب چگونه است؟

یک برنامه ورزشی مناسب چگونگی تناوب و تکرار تمرینات، شدت تمرینات و در نهایت مدت زمان اجرای تمرینات را در بر می گیرد:

1- تناوب تمرینات حداقل 5 روز درهفته.

2- شدت تمرینات به قدری که به نفس نفس بیفتد. این به آن معناست که تعداد ضربان قلب شما حداقل به 60 درصد حداکثر ضربان قلبتان افزایش یابد.

3- مدت اجرای تمرینات، حداقل تا 10دقیقه باشد تا برای بدن مفید واقع شود.

نکات مثبت ورزش صبحگاهی

1) آلودگی هوا در صبح کمتر است و می توانید در هوای پاک صبح ورزش کنید. 

2) اگر کمی زودتر از خواب بیدار شوید، زمان کافی برای ورزش کردن خواهید داشت. 

3) هنگامی که در ساعات اولیه روز ورزش می کنید، سرعت ضربان قلبتان را افزایش می دهید و در ساعات اولیه روز کالری های اضافی را می سوزانید. 

4) ورزش کردن در ساعات اولیه روز به شما کمک می کند که انرژی جسمی و روحی کافی برای فعالیت روزانه به دست آورید. 

5) ورزش صبحگاهی توانایی و قدرت فعالیت های ذهنی شما را افزایش می دهد. 

6) در تابستان، در ساعات صبح معمولا دمای هوا پایین تر است و شما می توانید بهتر ورزش کنید.

نکات منفی ورزش صبحگاهی

1) دمای بدن انسان، یک تا سه ساعت پیش از برخاستن از خواب در پایین  ترین مقدار خود است. بنابراین ساعات اولیه روز شاید زمان مناسبی برای فعالیت عضلانی نباشد، چون جریان خون و انرژی کلی بدن در سطح پایین تری قرار دارد، برای فعالیت عضلانی باید خون با سرعت کافی به عضلات برسد و سلول های عضلانی، انرژی لازم را برای فعالیت داشته باشند. 

2) ماهیچه های گرم نشده و سفت در ساعات اولیه برخاستن از خواب می توانند زمینه آسیب های ورزشی را فراهم آورند. 

3) اگر شما ورزش کردن درصبح را دوست نداشته باشید و از آن لذت نبرید، بسیار دشوار است که به این برنامه  ورزشی پای بند بمانید و به آن عادت کنید، در حالی که نام نویسی در یک باشگاه ورزشی در بعد از ظهر ها که سر حال تر هستید، می تواند مشوقی برای شما برای عادت کردن به ورزش روزانه باشد. 

4) به نظر می رسد ورزش کردن در بعد از ظهر و ساعات اولیه شب به شما کمک می کند که راحت تر به تناسب اندام موردنظر خود دست یابید، چرا که دمای بدن و میزان ترشح هورمون ها در این ساعات بالاتر است. بنابراین با ورزش کردن در این زمان، کالری بیشتری می سوزانید و لاغرتر می شوید. 

5) هنگامی که پس از یک روز فعالیت روزانه به خانه بر می گردید عضلات شما ساعات طولانی تحت استرس و فشار بوده اند و خستگی را کاملا در اسکلت و عضلاتتان احساس می کنید، ورزش کردن در ساعات اولیه شب به شما کمک می کند تا به عضلاتتان استراحت دهید و به ویژه با انجام حرکات و نرمش های ریلکسیشن، بدنتان را آرامش بخشید، اگر شما شغلی دارید که مجبورید ساعات طولانی روی پا بایستید یاساعات طولانی بدنتان را در یک وضعیت قرار دهید، اسکلت، استخوان ها و مفاصلتان در پایان روز نیاز به حرکت و نرمش خواهند داشت تا دچار درد مفاصل و استخوان ها نشوید. 

6) اگر شما ساعات پایانی روز را برای ورزش انتخاب کنید، راحت تر می توانید یک همراه برای خودتان هنگام ورزش کردن بیابید، ورزش کردن همراه یک نفر دیگر، به شما انگیزه می دهد که به برنامه ورزشی خودتان پای بند باقی بمانید. شاید دشوار باشد که یک نفر دوست را پیدا کنید که حاضر باشد برای ورزش صبحگاهی همراه شما از خواب بیدار شود ولی در بعد از ظهر می توانید به راحتی دوست ورزشکار خود را پیدا کنید و ساعاتی با هم ورزش کنید.

در انتها یادآور می شویم که منظور ما از ورزش صبحگاهی، ورزش و نرمش کم فشار و کوتاه مدت قبل از صبحانه است، ورزش هایی بسیار سبک مثل پانزده دقیقه دوی نرم یا نرمش و حرکات کششی به منظور آماده کردن عضلات و مفاصل برای آغاز یک روز پر نشاط و لذت بردن از صبحانه بعد از آن. انجام تمرینات ورزش های سنگین قبل از صبحانه و در ساعات اولیه صبح به دلیل خطراتی که می تواند داشته باشد چندان توصیه نمی شود. جهت کسب آگاهی بیشتر نسبت به انجام ورزش سنگین قبل از صبحانه مطلب زیر را مطالعه بفرمایید.

 ورزش سنگین قبل از صبحانه، مفید یا مضر؟


مطالب مرتبط

 ورزش سنگین قبل از صبحانه، مفید یا مضر؟

بهترین زمان برای دویدن