ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

خطرات کاهش وزن سریع و رژیم های غذایی غیر اصولی

در روش اصولی کاهش وزن، اشخاص تنها توده چربی از دست می‌دهند اما در روش های غیر اصولی کاهش وزن اشخاص  نه تنها چربی از دست نمی‌دهند بلکه در صد بالایی از بافت غیر چربی بدنشان از جمله ماهیچه و حتی توده استخوانی خود را از بین می‌بردند.


رژیم هایی که بسیار سریع وزن را کم می کنند، باعث بروز مشکلات جدی در سلامت شخص خواهند شد. ضمنا اینکه وزن کاهش یافته با این نوع رژیم های کاهش وزن پایدار نیست و به محض اینکه شخص رژیم را کنار گذاشت، افزایش وزن بسیار شدیدی سراغ شخص خواهد آمد که چه بسا وزن شخص را از وزن اولیه قبل از رژیم غذایی نیز بالاتر خواهد برد . از انواع رژیم های کاهش وزن با خطر بالا می توان به محدودیت بسیار بالای انرژی روزانه (گرسنگی های طولانی )، استفاده از داروهای مسهل یا مختل کننده هضم و جذب مواد غذایی و حذف برخی از گروه های غذایی اصلی مانند کربوهیدرات ها اشاره کرد.


در این مطلب کوشش خواهد شد که مضرات کاهش وزن های شدید ( بیش از 3-2 کیلو کاهش وزن در ماه ) برسلامت افراد مورد بررسی قرار گیرد.



ورود به مرحله اسیدوز ( کتواسیدوز ):

کتواسیدوز وضعیتی است که در گرسنگی های طولانی مدت اتفاق می افتد و همه ما با آن آشنا هستیم. بعد از گرسنگی های طولانی مدت مثلا در روزهایی که صبحانه نمی خوریم یا مدت زمان طولانی گرسنه هستیم ، بدن با شکستن چربی ها تولید کتون بادی ها را انجام می دهد و با تجمع کتون بادی ها در خون ، بوی ناشتا از دهان کاملا قابل استنشاق می باشد. کتون بادی ها تجمع یافته در بدن می توانند باعث تولید کلسترول  وچربی های مضر شده و باعث بالا رفتن کلسترول بد ، LDL شده و خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق و دیابت نوع دو را افزایش می دهد.


بالا رفتن تولید سنگ صفراوی :

همانطور که در مورد بالا ذکر شد، تولید بالای کلسترول در نتیجه بالا رفتن غلظت کتون بادی ها در بدن باعث افزایش تولید سنگ های صفراوی در کیسه صفرا می شود. می دانیم که نمک های صفراوی کبد از کلسترول و مشتقات آن تولید می شود ، بنابراین طبیعی است که با بالا رفتن تولید درون ساز کلسترول، میزان تولید نمک های صفراوی در کبد افزایش  یافته و در کیسه صفرا تجمع پیدا می کند. نوشیدن کم مایعات نیز که دراین نوع رژیم های محدود غذایی شایع می باشد نیز به تشکیل سنگ های صفراوی کمک می کند. در بسیاری از موارد تشکیل سنگ های صفروای حتی می تواند باعث از دست دادن کیسه صفرا در افراد از طریق جراحی شود.


مشکلات پوستی : 

بررسی ها نشان داده، با کاهش سریع وزن، پوست، زمان کافی برای هماهنگی با بدن پیدا نمی کند و در نتیجه فرد دچار ترک و شل شدن پوست می شود.

ریزش مو :

در بسیاری از موارد، بالا رفتن غلظت کتون بادی ها در خون باعث حساس شدن فولیکول های مو در بدن شده و باعث ریزش مو در افراد می شود .البته بسیاری از افرادی که با استفاده از گرسنگی های شدید طولانی مدت وزن کم می کنند، یا شکایت از ریزش مو به مشاور تغذیه مراجعه می نمایند و در این افراد حتی تجویز مکمل روی (Zn)   نیز تاثیر زیادی در جلوگیری از ریزش مو نخواهد داشت. از دیگر دلایل ریزش مو در اثر رژیم های غذایی سخت کاهش دریافت مواد مغذی ضروری برای رشد و استحکام موها مانند ویتامین های گروه ب می باشد.


احساس ضعف در طول روز :

محدودیت شدید انرژی روزانه بعد از 1-2 هفته باعث بروز ضعف ظهر گاهی یا عصرگاهی میشود که اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. این ضعف ها ممکن است قبل از وعده ناهار یا قبل از وعده شام بروز نماید. این ضعف ها عمدتا به دلیل کمبود انرژی و حتی ریزمغذی های مانند ویتامین های محلول در آب که متابولسیم انرژی را واسطه گری می نمایند، می باشد.


کاهش میزان سوخت و ساز بدن : 

بدن همواره راهی برای محافظت خود از عوارض کاهش سریع وزن پیدا می کند. با افت ناگهانی دریافت کالری، آن را با کاهش میزان سوخت و ساز جبران می کند. به این علت است که افرادی که به رژیم های ناگهانی دست می زنند به محض ترک رژیم به سرعت اضافه وزن پیدا می کنند.


از دست دادن توده عضلانی : 

در این الگوی رژیم، علاوه بر سوزاندن چربی زیاد توده عضلانی نیز از دست می رود. در واقع بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود شروع به سوزاندن عضلات می کند این کار اگرچه اشتها را کم می کند، اما برای سلامتی بدن مضر است. بنابراین سوزاندن عضله به جای چربی در این گونه رژیم ها آسیب زیادی به بدن وارد می کند. برای جلوگیری از از دست رفتن توده عضلانی، لازم است مقدار کافی پروتئین و کربوهیدرات مصرف شود.


سوء تغذیه و از دست رفتن آب بدن : 

با دفع کردن حجم زیادی از آب، بدن دچار کمبود آب می شود. سوء تغذیه نیز هنگامی رخ می دهد که مقدار ماده مغذی توصیه شده مصرف نشود. هر دو این ها خطرات جدی به وجود می آورند و در هر نوع رژیم غذایی باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که بدن با کمبود مایعات و مواد مغذی مواجه نشود.



مطالب مرتبط

روش صحیح کاهش وزن

نقش تغذیه سالم در کاهش وزن

سه قدم تا کاهش وزن؛ قدم اول: هدف

نکاتی برای کاهش وزن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد