X
تبلیغات
رایتل
دوشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1391
توسط: ali

تاثیر لبنیات در کاهش وزن و لاغری

یکی از سوالاتی که در هنگام رژیم کاهش وزن مطرح است آنست که آیا حذف لبنیات به کاهش وزن کمک می نماید یا نه؟ خیلی از افراد چاق با این تصور سعی می نمایند که شیر و لبنیات را برای سرعت بخشیدن به روند کاهش وزن خود از رژیم غذایی شان حذف نمایند. عده دیگری نیز به بهانه حساسیتت به شیر آن را از برنامه غذایی خود حذف می کنند.

برای کاهش وزن یا پیشگیری از بیماری قلبی باید شیر بدون چربی یا کم چربی مصرف کردواقعیت آنست که محصولات لبنی پرچرب مانند کره و پنیرهای پرچرب دارای کالری بالایی هستند و از منابع اصلی چربی اشباع شده به شمار می آیند. بنابراین عموماً کاهش مصرف آنها، ایده خوبی است ولی لازم نیست آنها را به عنوان بخشی از یک رژیم متنوع، به طور کامل از رژیم حذف کرد حتی اگر رژیم لاغری باشد. البته توصیه عمومی آنست که از لبنیات کم چرب در برنامه غذایی استفاده شود. محصولات لبنی با چربی کم یا متوسط بهتر هستند چرا که هم چربی و کالری کمتری را دارند و بر خلاف تصور بعضی افراد، دارای مقادیر مناسبی از کلسیم، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی می باشند. شیر پرچرب حاوی کالری و چربی بیشتری است و هر یک پیمانه آن حاوی ۱۴۶ کالری و حدود ۸ گرم چربی است. شیر با یک درصد چربی حاوی ۱۰۳ کالری و 2.5 گرم چربی و شیر بدون چربی دارای ۸۳ کالری و تقریباً بدون چربی است.


پس باید توجه نمود که حذف تمامی محصولات لبنی به منظور لاغر شدن ضروری نیست، چرا که فرآورده های لبنی منابع اصلی کلسیم برای ما می باشند و قطعاً عدم مصرف آنها غیر عقلانی خواهد بود، چرا که کلسیم برای ساختن و حفظ استخوان و دندان ضروری است، علاوه بر آن یک عنصر ضروری برای انجام سایر عملکردهای بدن است.


اگرچه در حال حاضر حذف مواد غذایی مانند گندم، محصولات لبنی به منظور کاهش وزن مد شده است ولی هیچ شاهدی مبنی بر اینکه اجتناب از مواردی مثل شیر کم چربی، پنیر و تخم مرغ و ماست به رژیم لاغری کمک نماید، وجود ندارد. جالب آنست که مطالعات اخیر بر مصرف لبنیات کم چرب به عنوان یک ماده غذایی اساسی در ایجاد کاهش وزن بهتر تاکید می نمایند. 



نتیجه یک تحقیق در زمینه تاثیر لبنیات کم چربی بر کاهش وزن

در تحقیقاتى که بر روى افراد چاق انجام گرفته ثابت شده است کسانى که از رژیم هاى غذایى حاوى مقادیر فراوان لبنیات کم چربی استفاده کرده اند کاهش وزن بیشترى را نسبت به افرادى که به همان میزان کالرى دریافت کرده اند ولى لبنیات کمترى در رژیم غذایى داشته اند، تجربه کرده اند. در این مطالعه که بر روى دو گروه از افراد چاق انجام شد نتایج به شرح زیر بود: 

گروه اول: رژیم غذایى گروه اول براى کاهش وزن که حاوى لبنیات فراوان بود، این گروه در عرض ۱۲ هفته حدود ۱۰ کیلوگرم وزن کم کردند.گروه دوم: رژیم غذایى براى کاهش وزن که بدون محصولات لبنى بود، این گروه در عرض ۱۲ هفته حدود هشت کیلوگرم وزن کم کردند. توضیح اینکه میزان کالرى تجویز شده در این دو گروه مساوى بود. در این مطالعه توصیه شده است براى کم کردن وزن و داشتن وزن ایده آل بایستى یخچال را پر از شیر و پنیر و ماست با چربی کم کنیم چرا که کلسیم عامل مهمى در کنترل و تنظیم کالرى دریافتى بوده و باعث تسریع در از بین رفتن چربى و کاهش وزن مى شود که البته این کاهش در توده هاى چربى بیشتر در ناحیه تنه بوده است.


در این مطالعه اظهار شده که کلسیم از طریق افزایش تجزیه چربى در سلول هاى چربى باعث تسریع در کاهش وزن شده که البته دلایل بیوشیمیایى آن در سطح مولکولى فعلاً ناشناخته است. مصرف کلسیم به تنهایى و در اشکال دارویى اثر کمترى در کاهش وزن نسبت به مصرف لبنیات داشته و این به علت وجود مواد دیگرى در لبنیات مثل منگنز و فسفر است که احتمالاً روند تجزیه سلول هاى چربى را تسریع مى کنند و همچنین پروتئین موجود در محصولات لبنى سبب حفظ عضلات شده و از ضعف عضلانى پیشگیرى مى نماید. بنابراین کلسیم صرفاً از طریق دریافت لبنیات باعث تسریع در کاهش وزن مى شود و مصرف بى رویه آن خارج از محصولات لبنى و به اشکال دارویى مثل قرص کلسیم نه تنها نتیجه مطلوبى ندارد بلکه ممکن است سبب ایجاد عوارض خطرناکى چون سنگ هاى صفراوى، سنگ هاى کلیوى و مشکلات قلبى عروقى گردد.



مطالب مرتبط

نقش تغذیه سالم در سلامت و تناسب اندام
بهترین راه لاغر کردن شکم و پهلوها

5 نوشیدنی مناسب برای کاهش وزن