ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

فواید رژیم مدیترانه ای

تحقیقات نشان مى دهد که یک غذاهای مدیترانه ای‌ سالم ترین و رژیمى ترینِ وعده هاى غذایى هستند. این غذا ها به دلیل غنى بودن از مواد غذایی سالم و کم کالرى در بین افراد رژیمى طرفداران بسیاری دارد.

رژیم مدیترانه ای

فواید رژیم غذایی مدیترانه ای

÷ رژیم مدیترانه‌ای، حافظ سلامت مغز

نتیجه تحقیقات تازه‌ای در Archives of Neurology منتشر گردیده است، نشان می‌دهد افرادی که غذاهای سنتی می‌خورند نسبت به افرادی که در آمریکا زندگی می‌کنند و غذاهایی با چربی فراوان میل می‌کنند، دچار آسیب‌های مغزی کمتری می‌شوند. این افراد که بیشتر در ایتالیا، یونان و اسپانیا زندگی می‌کنند، دارای عروق مغزی سالم‌تری نسبت به افراد مقیم آمریکا هستند و این سلامتی خود را مدیون رژیم غذایی مدیترانه‌ای هستند.

تحقیقات انجام شده بر روی 966 فرد بزرگسال که توسط دانشگاه کلمبیا و دانشگاه میامی انجام شد، نشان می‌دهد که افرادی که از گوشت قرمز، چربی اشباع شده و گندم بدون سبوس استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که از رژیمی نزدیک به رژیم مدیترانه بهره می‌برند، بیشتر دچار آسیب عروق مغزی می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود تا راندمان مغز آنها در طی گذر زمان به مرور کاهش بیابد.

به گفته محققان وجود چربی‌های اشباع نشده‌ای همچون روغن زیتون، آووکادو و آجیل که در رژیم مدیترانه ای به وفور یافت می شوند می‌تواند تاثیر به سزایی در بهبود کارکرد مغز داشته باشد.

÷ مبارزه با آلزایمر با رژیم غذایی مدیترانه‌ای

محققان دانشگاهی در آمریکا به این نتیجه دست یافتند که استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند در یادآوری خاطرات و جلوگیری از آلزایمر موثر واقع شود.

بر اساس تحقیقاتی که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه «راش» در ایالت نیویورک آمریکا انجام شد، محققان و پزشکان به این نتیجه دست یافتند که رژیم غذایی حاوی انواع میوه‌ها، سبزیجات، روغن زیتون، حبوبات و ماهی که در ظرف غذایی سکنه مدیترانه مورد مصرف قرار می‌گیرد، می‌تواند باعث جلوگیری از آلزایمر شود.  بر اساس این تحقیق رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای تمامی سنین مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما افرادی که مرز 60 سالگی را گذرانده‌اند باید بیش از سایرین از این رژیم غذایی استفاده کنند.

÷ رژیم غذایی مدیترانه‌ای با بیماری‌های قلبی مبارزه می‌کند

بر اساس نتایج پژوهشی جدید، محققان دانشگاه لاتروپ استرالیا بر فواید رژیم غذایی و شیوه زندگی مدیترانه‌ای در افزایش سلامت عمومی تاکید کرده‌اند.

محققان این مرکز علمی دریافته‌اند که میزان مرگ ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در جزایر مدیترانه‌ای در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد. پژوهشگران علت این امر را رژیم غذایی این منطقه می‌دانند چرا که غذاهای آنها گیاهی و با حداقل چربی حیوانی است و جزء اصلی مواد غذایی آنان، روغن زیتون است که در ایجاد توازن بین کلسترول خوب و بد بسیار مفید است.

همچنین ثابت شده است که رژیم غذایی مدیترانه ای نقش مهمی را در پیش گیری از سندرم متابولیک ایفا می کند (سندرم متابولیک به معنای وجود گروهی از عوامل خطر‌ساز برای بروز بیماری ‌های قلبی- عروقی و دیابت در یک شخص است. از مهمترین اجزای خطر زا عبارتند از: افزایش بافت چربی اطراف شکم، فشار خون بالا، افزایش سطوح انسولین و مقاومت به انسولین، افزایش سطوح چربی و کلسترول خون).

÷ تاثیر رژیم مدیترانه ای بر دیابت

در یک مطالعه ی کنترل شده ی تصادفی، 108 فرد که تازه تشخیص ابتلا به دیابت نوع دو در موردشان داده شده بود تحت رژیم مدیترانه قرار گرفتند. 157 فرد هم تحت رژیم کم چرب بر اساس توصیه های انجمن قلب امریکا قرار گرفتند.

افراد به مدت چهار سال برای تعیین نتایج بررسی و زمان معرفی و شروع دارو درمانی پیگیری شدند. طبق پروتکل، دارو درمانی زمانی آغاز می شد که A1c در دو دوره پیاپی 3 ماهه، بالای 7 درصد باشد. اندازه گیری های ثانویه شامل تغیییر در وزن، کنترل گلیسمیک، سطح لیپید و فشار خون بود. بیمارانی که به تازگی تشخیص دیابت نوع دو در موردشان داده شده بود به طور متوسط رنج سنی 52 سال داشتند.

نیمی از افراد مورد مطالعه مرد و نیمی زن بودند و نمایه توده بدنی حدود kg/m2 30 و A1c 7/7 درصد داشتند. در انتهای کارآزمایی، 44 درصد افرادی که تحت رژیم مدیترانه بودند و 70 درصد افرادی که تحت رژیم کم چرب بودند نیاز به دارو درمانی پیدا کردند. هر دو گروه کاهش وزن داشتند و در گروه مدیترانه این کاهش به طور معنی داری در سال اول بیشتر بود. سایر شاخص های کنترل گلیسمیک ( تغییر در سطح A1c ، گلوکز پلاسما، انسولین سرم، حساسیت انسولینی و آدیپونکتین ) در گروهی که رژیم مدیترانه دریافت کرده بودند وضع بهتری داشت. افزایش HDL (کلسترول خوب) و کاهش تری گلیسرید به طور معنی داری در گروه مدیترانه بیشتر بود.


مطالب مرتبط

رژیم مدیترانه ای

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد