ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

چه ورزش هایی برای سالمندان مناسب است؟

 ورزش منظم در سالمندان، باعث بهبود قابل توجهی درفشارخون ، دیابت ، کاهش چربی های خون ، استئوآرتریت ها، پوکی استخوان وعملکردعصبی میشود. ورزش ، میزان مرگ ومیرراکاهش می دهد و نیاز به مصرف داروهای مختلف رابه طورقابل توجهی کم می کند.


ورزش های مناسب سالمندان


چه ورزش هایی برای سالمندان مناسب است؟

 انجام 6 نوع تمرین ورزشی گرم‌کننده، استقامتی، انعطاف پذیری، تمرینات حفظ تعادل، تمرینات قدرتی و نیز تمرینات انقباضی ایستا برای سالمندان مفید است.


تمرینات گرم‌کننده، شامل نرمش‌های ساده کششی هستند که با انجام آن بدن فرد سالمند برای انجام سایر تمرینات آماده می‌شود و این تمرینات بایستی به شکلی اجرا شود که منجر به کم آوردن نفس نشود. متخصصان طب سالمندی معتقدند تمرینات استقامتی سبب می‌شود تا تعداد ضربان قلب و تنفس افزایش یافته، مصرف اکسیژن به حداکثر برسد و در نتیجه کارایی قلب، ریه‌ها و سیستم گردش خون افزایش می‌یابد. 


÷ پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و کوهنوردی به عنوان تمرینات استقامتی به شمار می‌رود. 


÷ پیاده‌روی آرام در خارج از منزل، علاوه بر اثرات بسیار مطلوب جسمی، سبب جلوگیری از افسردگی و انزوا طلبی فرد سالمند می‌شود. 


÷ سالمندان لازم است در هنگام پیاده‌روی، کفش راحت، به اندازه و بنددار پوشیده، با لباس راحت، سبک و مناسب هر فصل پیاده‌روی را با سرعت کم شروع کنند و در یک وضعیت متعادل و راحت سر را بالا نگاه داشته، بدن را کمی به جلو متمایل و از برداشتن گام‌های بلند پرهیز کنند. 


÷ تمرین‌های انعطاف‌ پذیری نیز با ایجاد کشش در عضلات و نسج نرم اطراف مفاصل، حرکت مفصل‌ها را راحت کرده، موجب آسان‌تر شدن حرکات اندام‌ها و تنه می‌شود. بهتر است که سالمندانی که به هر دلیل دچار شکستگی استخوان، کشیدگی عضله یا پیچ خوردگی مفاصل شده‌اند، از انجام این نوع تمرینات پرهیز کنند.


÷ افراد سالمند می‌توانند با انجام تمرینات تعادلی از طریق تقویت عضلات،خصوصا عضلات پا به حفظ تعادل خود خصوصا در هنگام افتادن کمک کنند.


÷ سالمندان در هنگام انجام تمرینات تعادلی در کنار دیوار یا یک میز بایستند تا در صورت عدم تعادل بتوانند به آنها تکیه کنند.


÷ نوع دیگر از تمرینات قدرتی است. این تمرینات نه تنها موجب تقویت عضلات می‌شود، بلکه توانایی فرد را بالا برده، سبب ایجاد تعادل در وزن می‌شود و از پوکی استخوان هم جلوگیری می‌کند.


÷ با توجه به این‌که حرکات قدرتی با وزنه انجام می‌شود،سالمندان می‌توانند با پر کردن یک بطری نوشابه بزرگ یک وزنه 300 گرمی در اختیار داشته باشند.



مطالب مرتبط

توصیه هایی برای ورزش سالمندان

پیاده روی برای سالمندان

پیلاتس ورزشی مناسب برای همه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد