X
تبلیغات
رایتل
شنبه 4 آذر‌ماه سال 1391
توسط: ali

فواید ورزش برای مغز

ورزش تنها برای سلامت قلب و کنترل وزن شما مفید نیست، بلکه توانایی ذهنی و هوش شما را نیز تقویت می کند. مطالعات نشان داده اند که ورزش برای مغز نیز بسیار مفید است و بر خلق و خو، هوشیاری و احساسات خوب شما بسیار موثر می باشد.

ورزش بر نواحی بسیاری از دستگاه عصبی و ترشح مواد شیمیایی شاد کننده ای مانند سروتونین و دوپامین موثر است که نتیجه ی این امر در نهایت ما را آرام و شاد و خرسند می نماید. به عبارتی دیگر اگر نمی خواهید منتظر بمانید تا احساسات خوب برای شما پیش آیند، خودتان می توانید با ورزش کردن به استقبال آن ها بروید و خود را شاد نمایید. وقتی شخصی ورزش نماید این امر باعث می شود که بهتر فکر کند و عملکرد بهتری داشته باشد و روحیه ی بهتری بیابد. شما با ورزش سیستم اعصاب و عملکرد خودتان را به وضعیت بهتری می رسانید.

محققان دانشگاه پرینستون اعلام کردند که ورزش کردن به صورت گروهی بیش از انفرادی تاثیر مثبت می گذارد و نتایج بهتری بر روی سلامت مغز دارد. به گفته این محققان، بیشتر مردم در برنامه ریزی برای ورزش کردن به طور منظم اگر به تنهایی بخواهند اینکار را انجام دهند اغلب با مشکل مواجه می شوند و به سختی طبق برنامه عمل می کنند اما بازده آنها به هنگام ورزش کردن به همراه دوستانشان به مراتب بهتر است. این محققان تاثیرات دویدن را در تولید نورون های جدید سلول های عصبی - در مغز موش های بالغ که به صورت گروهی یا انفرادی نگهداری می شدند، مورد مطالعه قرار دادند. نتایج بررسی ها نشان داد که فرایند تولید نورون (نورو جنسیس) در صورت دویدن در شرایط گروهی تشدید می شود.

دیگر فواید ورزش برای مغز

۱- سرعت رشد مغز بهبود می یابد.
۲- هورمون های سازنده مغز بیشتری تولید می شود.
۳- با افسردگی مبارزه می کند.
۴- تاثیرات استرس را کاهش می دهد.
۵- فعالیت اجرایی مغز بهبود می یابد.
۶- حساسیت به انسولین افزایش می یابد.


مطالب مرتبط

تاثیر ورزش در کاهش علائم افسردگی

ورزش درمانی برای افسردگی