ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

بهترین روش کاهش وزن چیست؟

یکی از مشکلات دنیای مدرن کنونی افزایش وزن در اثر کم تحرکی و غذاهای پر کالری است بگونه ای که امروز در حدود 75 درصد جمعیت آمریکا و حدود 55 درصد جمعیت ایران دارای مشکل اضافه وزن می باشند و به دنبال روشهایی برای رفع این مشکل هستند.

عده ای برای کاهش وزن ورزش می کنند، عده ای رژیم می گیرند و عده به عمل جراحی و داروهای کاهش وزن روی می آورند. حال سوال این است که بهترین روش کاهش وزن چیست؟ قبل از پاسخ به این سوال بهتر از ابتدا با قانون کاهش وزن آشنا شوید.

قانون کاهش وزن چیست؟ این قانون می‌گوید که برای اینکه از وزن بدنتان را کم کنید، باید تا پایان روز کمبود کالری داشته باشید. اگر کالری که در طول روز سوزانده اید از کالری که از طریق رژیم غذایی دریافت کرده اید بیشتر باشد وزنتان کاهش خواهد یافت. اگر میزان کالری مصرفی و دریافتی برابر باشند وزنتان ثابت خواهد ماند . بیشتر بودن کالری دریافتی از کالری مصرفی سبب افزایش وزن میگردد.


ورزش به افزایش میزان کالری مصرفی کمک می کند و رژِم غذایی سبب کاهش میزان کالری دریافتی می گردد. پس اگر می خواهید وزنتان را کاهش دهید باید با ورزش و رژیم غذایی این معادله را به سمت کاهش وزن حرکت دهید.


اینکه به پاسخ این سوال که بهترین روش کاهش وزن چیست رسیده اید. ترکیب ورزش و یک رژِم غذایی اصولی. 


بهترین ورزش ها برای کاهش وزن

انجام تمرینات ایروبیک به همراه تمرینات قدرتی بسیار مفید است. ورزش ایروبیک باعث قدرت بخشیدن به قلب و ریه ها می شود و باعث میشود بدن بهتر از اکسیژن استفاده کند که به برای انجام تمرینات قدرتی و فیتنس عالی است. تمرینات قدرتی نیز به نوبه خود باعث افزایش حجم ماهیچه ها، کاهش چربی بدن، و حفظ تراکم استخوان ها میشود. ترکیب این دو نوع تمرینات با یک برنامه مناسب به کاهش وزن شما کمک می کند.


برنامه غذایی اصولی ( رژیم غذایی صحیح )

یک برنامه غذائی سالم و مغذی برای کاهش وزن باید این مشخصات را داشته باشد:


1. کفایت تغذیه‌ای: یعنی تمام درشت مغذی‌ها ( ماکر و نوترینت‌ها 2) ، ریز مغذیها ( میکرونوترینت‌ها3 ) ، آب و فیبر در آن گنجانیده شده باشد. ( تأمین کننده انرژی مورد نیاز روزانه باشد.)


2. تعادل: همه گروههای غذائی بصورت متعادل در آن وجود داشته باشند.


3. کنترل کالری: کالری دریافتی با کالری که مصرف می‌شود هم خوانی داشته باشد تا منجر به افزایش یا کاهش شدید وزن نشود. در رژیم با انرژی محدود بدون توجه به میزان محدودسازی کالری ، تغذیه سالم باید آموزش داده شده و مورد تأکید قرار گیرد و توصیه‌هایی برای این امر در نظر گرفته شوند‌.


4. میانه روی: در مصرف موادی نظیر قندها و نمک و ... میانه‌روی انجام شود.


5. تنوع: گروههای غذائی مختلف و از هر گروه غذائی نیز بصورت متنوع استفاده شود.

مثلاً سبزیجات در برنامه غذائی باشد و در گروه سبزیجات هم از سبزیهای متنوع استفاده شود. در کل تنوع غذائی است که باعث می‌شود همه موادغذائی به بدن انسان برسند و بخصوص در رشد کودکان تنوع غذا یک نکته اساسی است.


مطالب مرتبط

بهترین راه لاغر کردن شکم و پهلوها

چرا برای کاهش وزن به ورزش نیاز داریم؟

نکاتی برای کاهش وزن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد