X
تبلیغات
رایتل
شنبه 16 دی‌ماه سال 1391
توسط: ali

فواید ورزش برای سلامت بدن

شاید مهم ترین وشایان توجه ترین عامل در بهبود سلامت افراد جامعه ورزش باشد. طبق تحقیقات، ورزش به تنهایی می تواند سلامت فرد را بهبود ببخشد، خطر ابتلا به بیماری های جدی را کاهش دهد و برخی از بیماری های فرساینده مربوط به کهولت سن را به تاخیر بیندازد.  

ورزش برای سلامت چه فوایدی دارد:

قلب شما را تقویت می کند
قلب یک ماهیچه است و با ورزش های قلبی و عروقی منظم یعنی ورزش های ایروبیک که ضربان قلب را بالا می برند، تقویت می شوند. قلب قوی مانع از ابتلا به تصلب شرایین و گرفتگی عروق می شود. علاوه بر این ورزش تاثیر مثبتی در تنظیم سطح فشار و کلسترول خون دارد.

ظرف شش ها را بالا می برد

ورزش موجب می شود ظرفیت شش ها برای نگه داشتن انرژی بیشتر افزایش یابد. ورزش سبب می شود که بدنتان اکسیژن دریافتی را به بهترین نحوه استفاده کند و به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند.

تراکم استخوان ها افزایش می یابد

زنانی که به طور منظم ورزش با وزنه انجام می دهند، تراکم استخوان های خود را بالا می برند و در پیری دچار پوکی استخوان نمی گردند. مطالعات نشان داده حتی زنان مسن تر نیز از مزایای ورزش های وزنه ای بهره مند می شوند. 

تنظیم مصرف انسولین در بدن

ورزش منظم سبب می شود بدن شما میزان انسولین خون را کاهش دهد که در نتیجه، موجب کاهش مقاومت انسولین شود. وجود انسولین زیاد در خون باعث ذخیره ی چربی، بروز سندرم متابولیسم و در نهایت دیابت نوع 2 می شود.

پیشگیری از سرطان با ورزش

شما می توانید با ورزش مستقیم خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را کاهش دهید.

کاهش سرعت پیر شدن

ورزش عضلات را تقویت می کند و مانع از کند شدن سرعت سوخت و ساز وابسته به سن می شود. ورزش علائم ظاهری پیری را نیز کاهش می دهد.

کاهش افسردگی و اضطراب

حدود 20 دقیقه بعداز ورزش اندروفین در بدن ازاد می شود که روحیه فرد را برای چند ساعت و چند روز تقویت می کند. اندروفین اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد.

هوشیاری ذهنی را افزایش می دهد

تحقیقات نشان داده افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، آگاهی و هوشیاری ذهنی بهتری دارند و نسبت به افرادی که ورزش نمی کنند جسور تر هستند.

ورزش به تعادل هورمونی بدن کمک می کند

هورمون ها مسئوول انرژی، میل جنسی، روحیه، گوارش غذا و بسیار از فعالیت های دیگر در بدن هستند. توازن هورمونی علائم پیری را کاهش و انرژی را افزایش می دهد.


مطالب مرتبط

ورزش و سلامت

ورزش و کاهش فشار خون