X
تبلیغات
رایتل
شنبه 30 دی‌ماه سال 1391
توسط: ali

چگونه در هوای آلوده ورزش کنیم

امروزه آلودگی هوا به یکی از مشکلات جدی مردم تبدیل شده است و به خصوص در شهرهای بزرگ خود را بیشتر نشان می‌دهد. در کنار این مورد، عدم تحرک و فعالیت بدنی نیز خود مشکلی دیگر به حساب می‌آید.


انجام فعالیت‌های هوازی مثل پیاده روی یکی از کلیدهای اصلی برای داشتن زندگی سالم است. با این حال، ممکن است اگر به طور مرتب در مناطقی با هوای آلوده ورزش کنید، اثراتی منفی نیز بر سلامت شما داشته باشد. به خصوص اگر از آسم یا سایر بیماری‌های مزمن ریوی رنج می‌برید، یا به بیماری‌های قلبی و دیابت مبتلا هستید. پیاده‌روی و ورزش در هوای آلوده عوارضی دارد که بسیار بیشتر از فواید آن است. 


افرادی که در این شرایط هوایی ورزش می‌کنند با تنفس‌های عمیق خود در حین ورزش ترکیبات سرب، آزبست، مونوکسیدکربن، دی‌اکسیدکربن، دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسیدگوگرد و ریزگردها را بیش از بقیه به اعماق ریه فرو می‌برند. در نتیجه عوارض آلودگی روی آنها شدیدتر است که بیماری‌هایی مانند بیماری‌های ریه و انواع سرطان‌ها را در پی دارد. پزشکان می گویند: در شرایط هوای آلوده ورزش فقط در سالن‌های ورزشی سر پوشیده که دستگاه تهویه یا اکسیژن ساز یا دستگاه مکش تهویه نصب شده باشد، مجاز است.


برای کاهش اثرات آلودگی هوا هنگام ورزش بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:


1- زمان ورزش کردن را با توجه به آلودگی هوا انتخاب کنید. مواقعی که آلودگی هوا در بیشترین حد است، از انجام فعالیت‌های ورزشی در فضای باز خودداری کنید.

2- خیابان‌ها و مکان‌های شلوغ و پرترافیک را برای ورزش انتخاب نکنید. میزان آلودگی هوا در فاصله 15 متری خیابان‌ها و جاده‌های شلوغ به بالاترین حد خود می‌رسد. پس بهتر است در اطراف این مکان‌ها ورزش نکنید.

3- در نهایت اگر نمی‌توانید شرایط مناسبی را فراهم سازید در فضای بسته ورزش کنید. می‌توانید روال عادی فعالیت‌های خود را تغییر داده و فعالیت‌هایی در داخل محیط بسته انجام دهید. به کلاس‌های ورزشی بروید و از سالن‌های ورزشی یا از باشگاه محلی استفاده کنید.

4- به یاد داشته باشید اگر بیماری و شرایط خاصی دارید، حتما قبل از ورزش و فعالیت بدنی در فضای باز، حتما با پزشک خود مشورت کنید.



مطالب مرتبط