ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

چاقی و نقش ورزش در درمان آن (1)

امروزه زندگی ماشینی و عدم تحرک ، بدن ما را به مخزن و انبار تنش های آزاد نشده تبدیل نموده است . عدم وجود روزنه طبیعی برای آزادی تنش ها منجر به ضعف و لاغر شدن عضلات می شود و دیگر قادر نخواهیم بود از نیروی خود برای زندگی استفاده کنیم در نتیجه کم تحرکی ، ضعف عضلات و جمع شدن چربی و مواد زائد در بدن با بروز چاقی نمایان می شود چنان چه افراد جامعه به پیشگیری و درمان آن اقدام نکنند به یک معضل بهداشتی و اجتماعی بدل می گردد . بحث ما  در این دو نوشته دیدگاه تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی است که بیشتر به نقش ورزش توجه دارد . 


در این نوشته ابتدا چاقی را تعریف کرده و به برسی علل و مضرات آن می پردازیم و در نوشتار آینده روش های پیشگیری و درمان چای را مورد بررسی قرار خواهم داد. امید است این دو نوشته مورد توجه و استفاده خوانندگان وبلاگ بهیتا قرار گیرد.



چاقی چیست ؟ 

چاقی به معنی ذخیره شدن چربی اضافی در بدن است که در حالت طبیعی چربی بدن حدود 15 درصد از وزن مردان و 25 درصد از وزن زنان را تشکیل می دهد، هر گاه مقدار انرژی دریافتی بیش از انرژی مورد نیاز بدن باشد، در صورتی که این عدم تعادل انرژی ادامه یابد، منجر به چاقی فرد خواهد شد . 


علل چاقی 

عدم فعالیت بدنی توام با خوردن زیاد چه در نوجوانان و چه در بزرگسالان منجر به چاقی خواهد شد البته بعضی افراد به علت ژنتیک و بعضی به سبب بیماریهایی چون کم کاری تیروئید دچار چاقی خواهند شد . 

بی تحرکی و پر خوری سبب تحریک تشکیل تعداد ادیپوست ها ( یاخته های چربی ) می گردد. لذا چاقی، ترکیبی از تعداد ایادیپوست  و محتوای چربی آنها می باشد. افراد چاق دارای تعداد زیادی از یاخته های چربی می باشند که حاوی حجم بیشتری از چربی نسب به هم سن و سالان لاغرشان می باشد . 


مضرات چاقی

چاقی یک عامل خطر ساز در بیماریهای عروقی قلب، بیماری دیابت ( قند )، افزایش فشار خون و سنگ های صفراوی، نقرس و آرتروز مفاصل است. همچنین ارتباطی بین چاقی با سرطانهای پستان، روده ی بزرگ و پروستات وجود دارد. در نتیجه سنگینی وزن موجب کف پای صاف و آسیب های اسکلتی و ظاهری بد و ناخوشایند می شود. در نهایت ، فقر حرکتی ناشی از آن، مشکلات روانی را به دنبال خواهد داشت و برای افراد شاغل موجب تقلیل راندمان کاری خواهد شد .  


چاقی و نقش ورزش در درمان آن (2)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد