X
تبلیغات
رایتل
جمعه 6 بهمن‌ماه سال 1391
توسط: ali

تغذیه سالم را در خانه به کودکان آموزش دهید

میلیون ها کودک در سراسر دنیا با مشکل اضافه وزن مواجه هستند. در حالی که دولت ها برای مقابله با این مشکل چاره اندیشی می کنند، کارشناسان می گویند بهترین راه مقابله با این مشکل آموزش هایی است که کودک در خانه از خانواده دریافت می کند، است.

مرکز ملی پیشگیری از بیماری های مزمن ایالات متحده می گوید: کودکانی که اضافه وزن دارند در خطر ابتلا به  بیماری های مربوط به استخوان و مفاصل قرار دارند. از دیگر عوارض چاقی کم خوابی و کاهش اعتماد به نفس است. کودکان به وسیله تبلیغات جذاب مواد غذایی ناسالم بمباران می شوند و این وظیفه معلمان و والدین است که به کودکان اطلاعات کافی در مورد انتخاب غذای سالم بدهند.



خرید ساده
اولین قدم برای داشتن خانه ای سالم ساده کردن لیست خرید مواد غذایی است. متخصصان رژیم غذایی کودکان می گویند از غذاهایی که دارای روغن هیدروژنه ( چربی اشباع ) و شربت ذرت یا قند فروکتوز بالا هستند اجتناب کنید. آن ها همچنین توصیه می کنند که میزان قند، نمک و چربی در غذاهای مصرفی باید متعادل باشد. توصیه اکثر کارشناسان مصرف بیشتر لبنیات تازه کم چرب، گوشت های کم چربی و مواد غذایی به طور طبیعی رنگی است، این خوراکی ها اکثر مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را در خود دارند.


بچه ها را به آشپزخانه بیاورید
والدین می توانند با لذت بردن از آشپزی نقش یک الگو را برای کودکان داشته باشند، و این کار را به آنها آموزش دهند. هنگامی که کودکان احساس خوب آشپزی کردن گروهی و صرف غذا در کنار خانواده در محیطی آرام را داشته باشند، احتمال بودن آنها در مراحل رشد در کنار خانواده افزایش می یابد. از کودکان بخواهید که در کارهای ساده در آشپزخانه به شما کمک دهند، این زمان مناسبی است که والدین ارزش مواد غذایی و کالری غذاها و نقش آنها در سلامت را به کودکان آموزش دهند. کودکان می توانند در کارهایی مثل انتخاب سبزیجات، بهم زدن غذا و یا خواندن دستور غذا به شما کمک کند. این کار به کودکان و نوجوانان قدرت می بخشد تا مسئولیت سلامت خود را با انتخاب غذاهای سالم به عهده بگیرند. همچنین به شما درک درستی از غذاهای مورد علاقه فرزندتان می دهد که در تهیه برنامه غذایی مناسب کمک خواهد کرد.


با بازی آموزش دهید

این مهم است که برخی از نکات تغذیه ای به گونه ای به کوکان آموزش داده شود که آن را از یاد نبرند. سعی کنید این دانستنی ها را با بازی هایی مانند فلش کارت، دویدن و ... به کودکان انتقال دهید. به طور مثال در هنگام بازی کردن به فرزندتان بگوید که پریدن چه مقدار از کالری یک دونات را می سوزاند. چیزی را که کودکان از طریق بازی یاد می گیرند در تمام مراحل زندگی به یاد خواهند آورد. راهی پیدا کنید که ورزش و برنامه های تناسب اندام را به فعالیتی سرگرم کننده تبدیل کند، نه فعالیتی وظیفه گونه و خسته کننده. نظم و اعتدال را تشویق کنید. فراموش نکنید که هدف رسیدن به یک الگوی غذایی متعادل است نه اینکه به بچه ها بگویم که این غذا را باید بخوری یا نباید بخوری.


 

منبع: فرادانا :: تغذیه سالم را در خانه به کودکان آموزش دهید