X
تبلیغات
رایتل
دوشنبه 7 اسفند‌ماه سال 1391
توسط: ali

تغذیه مناسب برای کودکان در کنار خانواده

هیچ چیز مهم تر از سلامتی کودکان ما و سلامتی خانواده های ما نیست. همه ما می خواهیم فرزندانمان رشد کرده و پرورش پیدا کنند، احساس خوبی درباره خودشان داشته باشند و انرژی مورد نیاز برای استفاده بهینه از زندگی خود را در اختیار داشته باشند.


تمام افراد برای داشتن یک ذهن و بدن سالم به انواع مختلفی از غذاها نیاز دارند. تغذیه مناسب برای کودکان، نسبت به بزرگسالان دارای اهمیت بیشتری است زیرا آنان به شکلی فعال در حال پرورش می باشند. کودکانی که تغذیه مناسبی دارند در مدرسه عملکرد بهتری دارند، بهتر می توانند تمرکز کنند و رفتارهای بهتری از خود نشان می دهند. آنان همچنین در مسیر یک آینده سالم تر گام برمیدارند و احتمال ابتلا به بیماری های مزمن مانند چاقی و دیابت نوع 2 در آنها کمتر است.


کودکان نیاز دارند تا هر دو یا سه ساعت یکبار غذا بخورند. این کودکان باید سه وعده غذایی اصلی و دو یا سه میان وعده در روز میل کنند، از جمله:

* حداقل پنج سهم میوه و سبزیجات در روز - هرقدر متنوع تر باشد بهتر است؛

* 4 تا 6 سهم غذاهای تهیه شده از غلات کامل، مانند نان تهیه شده از گندم سبوس دار، برنج قهوه ای، پاستای تهیه شده از گندم سبوس دار یا دانه غلات که با شیر مصرف میشود؛

* 3 تا 4 سهم شیر کم چربی، ماست، پنیر یا نوشیدنی های غنی شده سویا؛ و سهم گوشت یا جایگزین هایی مانند نخود و لوبیا، عدس، دال

 


توصیه هایی برای والدین - تغذیه سالم در خانه

عادت های تغذیه کودکان میتواند توسط عوامل بسیاری از قبیل دوستان آنها، ذائقه شخصی آنها و نیز آنچه که در رسانه های گروهی می بینند و می شنوند تحت تاثیر قرار بگیرد؛ اما والدین، اولین و مهم ترین آموزگاران کودک به شمار می آیند. شما همچنین نقش الگو را برای آنها بازی میکنید و به عنوان افراد بالغ، در مورد غذاهایی که باید برای آنها تهیه شود تصمیم می گیرید.شما میتوانید برای کمک به کودکان جهت ایجاد عادت های تغذیه سالم برای زندگی، کارهای بسیاری را انجام دهید.


*غذاهای مقوی تهیه کنید به گونه ای که همیشه در دسترس باشد.


*وعده های اصلی و میان وعده ها را در فواصل زمانی منظم - هر دو تا سه ساعت یکبار - تهیه کنید. وعده های غذایی بین این زمان های معین را منع نمایید.


* به یاد داشته باشید که صبحانه، مهم ترین وعده غذایی در روز برای تمام اعضای خانواده است؛ اگر دچار کمبود وقت هستید، از شب قبل میز را چیده و غذاهای صبحانه را آماده کنید.


* اگر فرزند بهانه گیر یا فرزندی دارید که تمایلی به خوردن غذا ندارد، سعی کنید بیش از حد در این مورد حساسیت به خرج ندهید؛ انتخاب های سالم مختلفی را ارائه نموده و به فرزند خود اجازه دهید تا درباره تمایل و مقدار غذا خوردن خود تصمیم بگیرد. بعضی کودکان نیاز دارند قبل از این که غذاهای جدید را امتحان کنند، چندین بار با این غذاها مواجه شوند.


کودکان خود را در برنامه ریزی و تهیه وعده های غذایی شرکت دهید؛ کودکان به خوردن غذاهایی که در انتخاب آنها شرکت داشته اند، تمایل بیشتری نشان میدهند.


* در صورت امکان، غذا را با حضور همه افراد خانواده میل کنید. این یک روش عالی برای الگو قرار دادن عادت های سالم به شمار می آید.غذای خانوادگی لزوماً نباید شام باشد - این وعده ها میتوانند صبحانه، ناهار، یک پیک نیک یا حتی یک وعده غذایی قبل از خواب باشند. نکته مهم این است که باهم باشید و انواع غذاهای مقوی را میل نمایید.


زمان صرف غذا را به زمانی لذت بخش تبدیل کنید - به کودکان اجازه دهید از خودشان پذیرایی کنند؛ زمان کافی برای صرف غذا در نظربگیرید؛ تلویزیون را خاموش کنید؛ در گفتگوها شرکت نمایید.


از غذا به عنوان وسیله ای برای تشویق یا تنبیه استفاده نکنید. این کار، تنها غذا خوردن "احساسی" را ترویج میدهد. کودکان باید یاد بگیرند زمانی که گرسنه هستند باید غذا بخورند، نه هنگامی که غمگین، بی حوصله یا دلتنگ میباشند.



مطالب مرتبط

تغذیه سالم را در خانه به کودکان آموزش دهید

علاقه مند کردن کودکان به ورزش

چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان