ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

یوگا ورزشی مناسب برای افراد سالمند

سالمندی دوره ایی از زندگی است که فرد زمان بیشتری را برای پرداختن به خود، خانواده و اوقات فراغت خود دارد. با این وجود فرد در این سن به بیماریهایی چون آرتریت (تورم مفصل)، بی اختیاری ادرار ، فشار خون، بیماریهای رماتیسمی، آرتروز، پارکینسون، آلزایمر و ...  بیشتر مبتلا می شود و در کل انرژی و نشاط جوانی در فرد از بین می رود. به همین دلیل سالمندان باید تلاش کنند که در این دوران تناسب اندام و سلامت خود را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند. 

 

 

هرچند تغییرات دوران سالمندی، انجام دادن برخی از ورزشها را در سالمندان محدود می کند. همین امر آنان را در جهت انجام دادن ورزشهایی مانند دویدن، پیاده روی سریع و یوگا هدایت می کند. یوگا ورزشی است که با تواناییها و نیازهای بدنی فرد منطبق می گردد و افراد مبتدی ، حتی خانم های باردار با در نظر گرفتن شرایط بدنی خود قادر به انجام آن هستند. یوگا برای جلوگیری و کنترل بیماریهای خاص که در سالمندان شیوع بیشتری دارد مفید است و فرد را قادر می سازد با درون خود ارتباط برقرار کند و این زمانی است که فرد خود را همان گونه که هست می پذیرد و این خود سبب ایجاد یک نگرش مثبت به زندگی در فرد می گردد. 



با افزایش سن، مردم تمرینات عادی زندگیشان را متوقف می‌کنند که به طور کلی کار اشتباهی است. با انجام یوگا از نظر قلبی و سنی جوان‌تر می‌مانید. سن هرگز نباید مانع شما شود. این‌که نحوه زندگی قدیمی‌تان را همراه با کنترل رژیم غذایی ادامه دهید، بسیار مهم است. بدین ترتیب زندگی بسیار ساده و آسان خواهد بود. مشخص شده است که یوگا، بسیاری از مشکلات سلامتی را از بین می‌برد یا کاهش می‌دهد. آساناهای یوگا به همراه پرانایام، موجب بهبود ودرمان بسیاری از بیماری‌ها می‌شوند. یک روند آرام و تدریجی یوگا به شما کمک می‎کند که بسیار ساده خود را بهبود ببخشید. تنها مسئله‌ای که باید به خاطر بسپارید این است که خودتان به تنهایی شروع ( بدون مربی ) به انجام تمرینات یوگا نکنید. 


هنرجویان یوگا خصوصاً افراد مبتدی به علت تحلیل بافت ها و فرسودگی بدن در انجام حرکات یوگا، محدودیت بیشتری داشته باشند و حرکات محدودتری از قبیل خم شدن آهسته به جلو یا راه رفتن آرام یوگا را در حد محدودتری انجام دهند. 


یوگا ورزشی است که با تنظیم نیازها و تواناییهای فرد زمینه انجام دادن آن را برای همه افراد، حتی افراد بسیار سالمند فراهم می کند. این ورزش و دانش عظیم با رویکرد کل نگر خود، انسان را از همه جنبه ها رشد می دهد. یوگا به شما کمک می کند که بدنی متناسب تر، ذهنی آرام تر و روانی متمرکز تر داشته باشید. یوگا همچنین در پیشگیری و مهار مشکلات و عوارض شایع جسمی و خلقی که در سنین سالمندی رخ می دهند موثر است. این ورزش به شما کمک می کند که بیشتر با خود در ارتباط باشید و با پذیرش و درک شرایطی که در آن قرار دارید رویکردی مثبت به زندگی داشته باشید.


فواید آموزش یوگا به سالمندان برای مبیان این ورزش:

آموزش یوگا به سالمندان سبب می شود که فرد بتواند پدیده های مربوط به سالمندان را بهتر درک کند و خود نیز به هنگام بالا رفتن سن با این مسائل راحت تر مواجه شود. در ضمن ارتباط نزدیک با سالمندان سبب می شود مربی روش های خاص ارتباطی با آنان بیاموزد و بتواند این روش ها را در مورد سایر افراد سالمند خانواده نیز به خوبی به کار برد.

در طی آموزش یوگا به سالمندان اکثراً نشاط درونی آنها افزایش می یابد و از حالت خاص آسودگی که مخصوص دوران سالمندی است رهایی می یابند و این خود برای مربی نتیجه رضایت بخشی است. نکته دیگر این است که افراد مسن به هنگام یوگانیدرا، بسیار راحت خود را وانهاده می سازند. دو نکته مهمی که یک مربی یوگای سالمندان باید بداند این است که بیماریهایی چون سرطان و مرگ و میر ناشی از آن در این گروه بیشتر است و یک مربی یوگا باید بتواند اطلاعاتی راجع به این موارد به هنرجویان خود بدهد.


نکاتی که در زمان آموزش یوگا به سالمندان باید مورد توجه قرار گیرد


- هنگامیکه به افراد مسن یوگا آموزش می‌دهیم، آنها ممکن است مشکل فیزیکی خاصی داشته باشند، اما در حقیقت آنها همیشه با مشکلات دیگری نیز درگیر هستند، که معمولا در کلاس عمومی مطرح نمی‌‌کنند، بهتر است مربی از پرسیدن چنین سئوالاتی خودداری کند، اما همیشه برای پیشگیری از ایجاد مشکل و به حداقل رسانیدن خطر احتیاط کند. 


- سر را کامل نچرخانند، فقط آرام گردن را به عقب، جلو و طرفین همراه با تنفس حرکت دهند.


- هرگز سر را پایین‎تر از قلب در وضعیت‌های ایستاده نیاورند. 


- تعداد کمی از تکنیک‌های پرانایاما پیشنهاد می‌شود:برهماری پرانایام (تنفس زنبوری). تنفس عمیق طبیعی، تنفس شکمی که در نهایت با وضعیتهای آسانا تمرین می‌شود، تنفس یوگیک (ممکن است مشکل باشد) نادی شودانا و تنفس اوجائی توصیه می‌شود.


- قفل چانه (جالاندا باندا) و شکم (اودیانا باندا) انجام نشود.


- تمرینات تقویت کننده کف لگن بسیار مهم هستند، تمریناتی که آن را از زمین بالا بکشد (مولا باندا)، کنترل دریچه مثانه (واجرولی مودرا) و کنترل دریچه اسفنگتر مقعد (آشوینی مودرا).


- چرخاندن زبان به سمت عقب (کچاری مودرا) خوب است، اما باید آرام و بدون تلاش انجام شود.


- یکی از قدیمی‌ترین تمرین‌ها برای افراد سالمند، گروه تمرینات پاوان موکت آسانای ضد رماتیسمی است. این تمرینات را می‌توانند در حال نشسته روی زمین یا روی صندلی انجام دهند. همچنین در حالت ایستادن می‌توانند به پشت صندلی تکیه دهند.


- پاوان موکت آسانای ضد نفخ و گاز با مراقبت و احتیاط در رابطه با کمر، انجام شود. برای مثال وضعیت بالا آوردن پا (اوتان پادآسانا) باید با تک تک پاها جدا از هم انجام شود و بالا آوردن هر دو پا پیشنهاد نمی‌شود.


- بیشتر حرکات افزایش‌دهنده انرژی (پاوان موکت آسانای ضد قفل انرژی) باید با احتیاط ویژه‌ای انجام شود. وضعیت سلام (ناماسکار آسانا) می‌تواند به جای اینکه در حال چمباتمه انجام شود، به حالت نشسته صورت گیرد، همین طور حالت هیزم‌شکن (کاشتا تاکشان آسانا) و……..


- نیایش، ایستادن و نشستن چمباتمه بطور متناوب و پامرغی برای افراد مسن مناسب نیستند.



مطالب مرتبط

سبک های مختلف یوگا

برخی از فواید یوگا

فواید یوگا برای بدن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد