ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

فواید ورزش و فعالیت بدنی برای افراد مسن

تعداد افرادی که بالای ۶۰ سال سن دارند تا۲۰ سال آینده دو برابر میشود. بیشتر آنها نیز در کشورهای در حال توسعه خواهند بود. کاهش و به تأخیر انداختن ناتوانی مربوط به سالمندی یک مساله عمده در بهداشت عمومی است و فعالیت بدنی میتواند نقش مهمی را در ایجاد و حفظ سلامت در تمام سنین داشته باشد. فعالیت بدنی به علاوه رژیم غذایی سالم و عدم مصرف سیگار به عنوان راهی موثر و با صرفه جویی برای ترفیع بهداشت عمومی در کشورهای با درآمد کم یا متوسط میباشد.


  


فواید ورزش و فعالیت بدنی برای افراد مسن و سالمندان


برای مردم در تمام سنین فعالیت بدنی باعث بهبود کیفیت زندگی از راه های گوناگون می شود. فواید جسمی شامل بهبود و افزایش تعادل،قدرت عضلات،پیشگیری از پوکی استخوان، کاهش خطر بیماری های مرتبط با قلب و عروق،هماهنگی در حرکت اعضا بدن، انعطاف پذیری و ... است. از جمله فواید روحی و روانی ورزش برای سالمندان کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، پیشگیری و درمان افسردگی می باشد.


جلسات ورزشی سازماندهی شده متناسب با سطح آمادگی فرد،یا پیاده روی ساده میتواند شانس یافتن دوستان جدید، داشتن ارتباط با جامعه و کاهش احساس تنهایی روحی و روانی را افزایش دهد. همانگونه که برای سایر سنین مطرح است سالمندان میتوانند با مشارکت در فعالیت بدنی از آن لذت ببرند. پیادهروی، شنا، نرمش های ساده و حرکات کششی، باغبانی، رقص، گردش و یوگا و حرکات ساده پیلاتس بهترین فعالیت برای سالمندان میباشند.


مهمترین فواید ورزش برای سالمندان کاهش خطر ابتدا به بیماری های گوناگون به میزان قابل توجهی است . به چند مورد از اثرات فوق العاده ورزش در پیشگیری از بیماری در زیر نگاه کنید:


* خطر بروز بیماری های قلبی و سکته را 35 درصد کاهش می دهد.

* خطر بروز بیماری دیابت نوع دو را 50 درصد کاهش می دهد.

* خطر بروز بیماری استئوآرتریت را 83 درصد کاهش می دهد.

* خطر بروز شکستگی لگن را 68 درصد کاهش می دهد.

* خطر بروز افتادن را 30 درصد کاهش می دهد.

* خطر بروز سرطان روده را 20 درصد کاهش می دهد.

* خطر مرگ زودرس را 30 درصد کاهش می دهد.

* خطر بروز افسردگی را 30 درصد کاهش می دهد.

* خطر بروز زوال عقل را 30 درصد کاهش می دهد.

* خطر بروز بیماری آلزایمر را کاهش می دهد به میزان قابل توجهی


لازم است سالمندان قبل و در حین شروع ورزش یا هر نوع فعالیت بدنی که سبب افزایش ضربان قلب می شوند به نکات زیر توجه داشته باشند:


1- برای افراد سالمند لازم است که قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کند تا پزشک سطح مناسب فعالیت بدنی را برای آنها مشخص کند.


2- به یاد داشته باشید که با افزایش سن، ورزش شدید می تواند خطری برای سلامت قلب شما باشد. سعی کنید قبل از ورزش، مدت 10 دقیقه بدن خود را آماده و گرم کنید.

 

3- توقف ناگهانی ورزش نیز می تواند موجب تجمع خون در پاها و افزایش فشار بر قلب شود. پس بهتر است قبل از اتمام ورزش نیز 10 دقیقه بدن خود را سرد کنید.

 

4- اگر بیش از حد ورزش کنید، ممکن است دچار تنگی نفس، تهوع، سرگیجه و احساس لرزش شوید. پس به ندای بدن خود گوش دهید.

 

5- به تدریج میزان فعالیت های خود را زیاد کنید و یا هر ورزشی را به میزان 5 تا 10 درصد افزایش دهید.

 

6- خوب نشستن و خوب ایستادن را در طول تمرینات ورزشی رعایت کنید، زیرا قرارگیری خوب بدن از مفاصل محافظت می کند و از هر گونه آسیبی جلوگیری می کند.

 

7- خوب تنفس کردن را یاد بگیرید و هیچ گاه نفس خود را نگه ندارید. سعی کنید هوا را از طریق بینی وارد بدن کنید و از راه دهان خارج کنید.




مطالب مرتبط

یوگا ورزشی مناسب برای افراد سالمند

چه ورزش هایی برای سالمندان مناسب است؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد