ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

آیا رژیم گیاهخواری سبب کاهش وزن سالم می شود؟

برخی از متخصصان رژیم های غذایی و کاهش وزن اعتقاد دارند که رژیم غذایی گیاه‌خواری، موثرترین روش برای کاهش دایمی وزن است. محققان می‌گویند که افراد مبتلا به اضافه وزن می‌توانند با رژیم های گیاه خواری در هفته یک پوند ( 450 گرم ) وزن کم کنند و نتایج آن نیز به ورزش کردن یا به حساب آوردن مقدار کالری مصرف شده بستگی ندارد.

 


این بازنگری که بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از ۸۷ مطالعه قبلی صورت گرفته، خاطرنشان می‌کند که افراد گیاه‌خوار به طور کلی لاغرتر از افراد گوشتخوار هستند و به مراتب بسیار کمتر مشکلاتی چون بیماری‌های قلبی، دیابت،‌ فشار خون بالا و سایر شرایط تهدید کننده سلامتی در ارتباط با چاقی را تجربه می‌کنند. 



در افراد گیاه‌خوار درصد چاقی بین صفر تا ۶ درصد است. هم چنین به نظر می‌رسد که مزایای گیاه‌خواری برای هم افراد قابل دسترسی است،‌ چرا که طبق بررسی‌ها وزن هر دو گروه زنان و مردان گیاه‌خوار بین ۳ تا ۲۰ درصد کمتر از گوشتخواران است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که افراد می‌توانند از مصرف مقادیر نامحدود مواد غذایی حاوی فیبر زیاد مانند میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات برای بدست آوردن و حفظ وزن سالم بدن بدون احساس گرسنگی لذت ببرند.


گیاهخواری نسخه کاهش فشارخون

کارشناسان سلامت در یک مطالعه جدید تاکید کردند که انتخاب رژیم‌غذایی گیاهخواری بهترین توصیه برای کاهش فشارخون و حفظ سلامت قلب و عروق است.

به گزارش ایسنا، در این بررسی که توسط متخصصان ژاپنی و آمریکایی و با شرکت بیش از 21 هزار نفر انجام گرفت مشخص شد افرادی که از مصرف گوشت خودداری می‌کنند فشارخون پایین‌تر و قلب و عروق سالم‌تری دارند.


احتمال ابتلا گیاهخواران به برخی انواع سرطان کمتر است

خبرگزاری آلمان از آکسفورد گزارش داد، بر اساس تحقیق دانشگاه آکسفورد انگلیس، افراد گیاه‌خوار به مراتب کمتر از کسانی که گوشت می‌خورند، به سرطان‌های معده، غدد لنفاوی، مثانه و خون مبتلا می‌شوند.


اما احتمال ابتلا به انواع معمول‌تر سرطان - سینه، روده بزرگ و پروستات - در هر دو گروه یکسان است. دانشمندان آکسفورد در این تحقیق اطلاعات بیش از 61 هزار بیمار را بررسی کردند.


توصیه های یک متخصص در رابطه با گیاه خواری:

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه رژیم گیاه‌خواری برای بدن مضر است، گفت: گیاه‌خواری مطلق موجب کمبود برخی از مواد غذایی برای بدن می‌شود. احمد اسماعیل‌زاده گفت، با بیان اینکه گیاه‌خواری رژیمی بر پایه مصرف گیاهان و به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانداران است، اظهار کرد: در این رژیم منابع غذایی حیوانی به ندرت و یا اصلا مصرف نمی‌شود.


وی با اشاره به اینکه چندین نوع گیاه‌خواری وجود دارد و جهت‌گیری گیاه‌خواران در برابر دام‌ها و فرآورده‌های دامی متفاوت است،‌ ادامه داد: در برخی از رژیم‌های گیاه‌خواری از خوردن تمام فرآورده‌های جانوری پرهیز می‌شود اما در برخی دیگر مصرف منابع حیوانی مانند شیر و تخم مرغ مانعی ندارد.


دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به فواید گیاه‌خواری برای بدن گفت: رژیم‌های گیاه‌خواری شامل مقدار قابل توجهی فیبر و آنتی‌اکسیدان است اما گیاه‌خواری مطلق موجب کمبود برخی از مواد غذایی برای بدن می‌شود.


اسماعیل‌زاده با بیان اینکه حذف کامل فرآورده‌های گوشتی و دامی موجب کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید در بدن می‌شود،‌ افزود: اگرچه بهتر است بسیاری از مواد غذایی مصرفی از گروه غذایی گیاهان باشد اما در رژیم غذایی گیاه‌خواری مطلق کمبود کلسیم، روی، آهن و ویتامین B12 شایع است.


اسماعیل‌زاده با اشاره به تاثیر مثبت گیاه‌خواری بر کاهش وزن گفت: کاهش وزن با رژیم گیاه‌خواری در صورتی نتیجه بخش است که برای طولانی مدت ادامه پیدا کند زیرا کاهش وزن با رژیم کوتاه مدت گیاه‌خواری موقتی است.


وی با اشاره به اینکه رژیم گیاه‌خواری به برخی از بیماران خاص توسعه می‌شود، بیان کرد: در بسیاری از بیماری‌های مزمن استفاده از رژیم گیاه‌خواری اما نه به صورت مطلق توصیه می‌شود. برای مثال برای افراد چاق، بیماران دیابتی،‌ بیماری‌های قلبی و عروقی حتی برخی از سرطان رژیم‌های مبتنی بر گیاهان مفید است.


رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: البته در برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های کلیوی باید در مصرف سبزی‌جات احتیاط شود اما این احتیاط به معنی عدم استفاده از سبزی‌جات در رژیم غذایی این افراد نیست.



مطالب مرتبط

رژیم گیاهخواری


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد