ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش در دوران بارداری

در گذشته مادران از هر نوع ورزش و تحرکی منع می‌کردند و حرکات نرمشی و پیاده‌روی را باعث سقط یا زایمان زودرس می‌دانستند اما امروزه با تشکیل کلاس‌های آمادگی برای زایمان و آموزش تمرینات تنفسی و آماده‌سازی بدن برای زایمان، بیش از پیش اهمیت ورزش مشخص شده است.

  


در دوران بارداری مرکز ثقل بدن تغییر می‌کند و به جلوی ستون‌فقرات متمایل می‌شود. به این علت مادر باردار تمایل دارد که شانه‌های خود را به عقب بکشد و در نتیجه حالت فرورفتگی بیش از اندازه‌ای در ستون فقرات او به‌وجود می‌آید که موجب دردهائی در کمر خواهد شد. کم‌تحرکی، تأثیر هورمون‌های مترشحه جفت و تغییر در نحوه خوابیدن و برخاستن کمردرد را تشدید می‌کند. قرارگیری صحیح بدن، جلوگیری از افزایش وزن، نرمش‌های مداوم روزانه و استفاده از سینه‌بند مناسب از عواملی است که به برقراری و تناسب اندام در دوران بارداری کمک می‌کند.


دوران باردرای، دورهٔ کاهش وزن و انجام ورزش‌های سخت نیست؛ اما اگر هیچ خطری سلامتی شما را تهدید نمی‌کند، می‌توانید یک برنامهٔ ورزشی متعادل را دنبال کنید.


آرام و عاقلانه شروع کنید

افراد مبتدی در ابتدا باید سه بار در هفته ترجیحاً یک روز در میان و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، ورزش را شروع کنند. آن قدر ورزش نکنید که حرارت بدنتان بالا برود و خود را بیش از حد خسته نکنید. اگر آنقدر نفس نفس می‌زنید که نمی‌توانید صحبت کنید، به خود فشار نیاورید و آهسته‌تر ورزش کنید.


دقت کنید که خوب غذا بخورید و به اندازه کافی مایعات بنوشید. شما در دوران بارداری تقریباً روزانه نیاز به ۳۰۰ کالری اضافه دارید. هنگام ورزش همیشه بدنتان را خنک نگه دارید. از کلاه آفتابگیر استفاده کنید و در هوای گرم لباس‌های گشاد بپوشید و یک بطری آب هم به همراه داشته باشید تا مایعات از دست رفته را جبران کنید.


چه ورزش هایی مناسب دوران بارداری است:


پیاده‌روی:

این فعالیت برای مادران باردار بسیار خوب است، زیرا بی‌خطر است و سیستم قلبی عروقی شما را بهبود می‌بخشد و خلاصه اینکه اگر قبل از بارداری اهل ورزش نبوده‌اید، پیاده‌روی بهترین راه شروع است.

کلاس‌های ایروبیک آهسته یا دی وی دی های تناسب اندام:


به دنبال کلاس‌ها و دی وی دی‌هایی باشید که مناسب خانم‌های باردار هستند.


شنا:

شنا بهترین ورزش برای خانم‌های باردار است، زیرا در شنا تمامی عضلات بدن درگیر هستند و فشار کمتری بر مفاصل وارد می‌شود. مزیت شنا بر دیگر ورزش‌ها این است که آب وزن شما را تحمل کرده، احساس بی‌وزنی می‌کنید و با بزرگ شدن شکمتان، به طور موقت از احساس عدم توانایی برای حرکت،‌‌ رها می‌شوید.

یوگا قبل از زایمان و حرکات کششی:


هر دو این ورزش‌ها آرامش بخشند و به حفظ انعطاف‌پذیری و نیروی بدنیتان کمک می‌کند.


حرکات کششی ذهن و جسم (یوگا) :

این ورزش می تواند به سفت شدن ماهیچه ها کمک کرده و درصورت وجود هرگونه فشار روی مفاصل، شما را انعطاف پذیر نگاه دارد اما شما باید دستورات حرکات کششی ذهن و جسم را با چندبار در هفته با پیاده روی و شنا تکمیل کنید تا برای رسیدن به نتیجه بهتر مفید واقع شود.


ایروبیک سبک (ورزش های هوازی) :

یکی از فواید کلاس های ایروبیک انجام حرکات مختلف سازگار با شرایط بدن است. اگر شما در کلاس های ویژه خانم های باردار شرکت کنید، می توانید با مادران آینده دیگر هم آشنا شده و اطمینان داشته باشید که همه حرکات این ورزش برای شما و نوزادتان خطری ندارد.


حرکات کششی:

حرکات کششی برای نرم کردن و شل کردن بدن در دوران بارداری بسیار مفید است و از وارد شدن فشار به ماهیچه ها جلوگیری می کند. به تمرینات قلبی عروقی خود حرکات کششی را نیز بیفزایید تا ورزش تان تکمیل شود اما مواظب باشید، زیاده روی نکنید.


حرکات موزون :

می توانید ضربان قلب تان را با انجام حرکات موزون با موسیقی دلخواه تان، در اتاق نشیمن خانه تان یا در کلاس های حرکات موزون افزایش دهید اما از انجام حرکات سریعی که در آن جست وخیز، پرش یا چرخش وجود دارد، خودداری کنید.


علائم هشدار دهنده

اگر هنگام ورزش کردن یکی از علائم زیر را در خود مشاهده نمودید، بلافاصله فعالیت خود را قطع کنید و با پزشک تماس بگیرید:

  • احساس درد در هر جایی از بدنتان مخصوصاً در کمر و ناحیه لگن
  • خستگی مفرط
  • سرگیجه یا احساس ضعف
  • تنگی نفس
  • خون ریزی واژنی
  • دشواری در راه رفتن
  • انقباضات رحمی
  • ترشح مایع از واژن
  • کاهش حرکت جنین (یاد بگیرید که چطور حرکات کودک را بررسی کنید، اما باید بدانید که کودک موقع ورزش آرامتر از همیشه است.)
  • افزایش ضربان قلب در حالت استراحت


مطالب مرتبط

ورزش ماهیچه‌های کف لگن (Kegel exercises) چیست؟

نظرات 1 + ارسال نظر
sara یکشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 07:12 ب.ظ

سلام
من کالری روزانم 1200 هست و با رژیم کالری شمار دارم در طول روز 650 تا 850 کالری مصرف میکنم با این حساب در 1 هفته چقدر میتونم وزن کم کنم؟
شما گفتید واسه هفته ای 1 کیلو 1000 کالری کمتر مصرف کنیم این یعنی من روزی 200 کالری مصرف کنم؟؟؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد