ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

خواص چای سبز و تاثیر آن در کاهش وزن

در صورتی که برگ تازه‌ی چای را به سرعت خشک کنند، چای سبز به ‌دست می ‌آید. در این شرایط اجازه‌ی تخمیر به چای داده نمی ‌شود.  
تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن مرتب چای سبز می تواند در پیشگیری از بیماری های مختلف و کاهش وزن نقش موثری داشته باشد. ولی با این همه در مصرف این ماده غذایی هم مانند سایر مواد غذایی باید حد اعتدال را رعایت کرد، زیرا چای سبز نیز حاوی کافئین است و مصرف زیاد آن بدخلقی، بی خوابی، تپش قلب ، سرگیجه، حالت تهوع، اسهال، سردرد و بی اشتهایی ایجاد می کند.
  


اگر تصمیم دارید با مصرف چای سبز با چاقی و اضافه وزن خداحافظی کنید، باید برای مصرف آن در طول روز برنامه ریزی داشته باشید و از مصرف این نوشیدنی گیاهی بدون برنامه پرهیز کنید.  بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز به منظور کاهش وزن، ۲ ساعت پس از صرف غذا در وعده های غذایی است. به این ترتیب شما علاوه بر آنکه از خواص درمانی چای برای کاهش وزن بهره می برید، خللی در میزان جذب آهن به وجود نمی آورید؛ زیرا چای سبز همانند چای سیاه موجب کاهش جذب آهن موجود در غذا می شود. 

افرادی که عادت به نوشیدن چای سبز دارند با کمک این نوشیدنی گیاهی به افزایش سوخت و ساز بدنشان کمک می کنند. در حقیقت چای سبز به دلیل داشتن ماده ای به نام «پلی فنول» می تواند به افزایش حرارت درونی بدن کمک کرده و به این ترتیب میزان سوخت انرژی موجود در سلول های چربی را افزایش دهد و تاثیر قابل ملاحظه ای بر روند چاقی افراد داشته باشد. به شرطی که افراد چاق یا دارای اضافه وزن در روند رژیم غذایی خود و مقدار کالری روزانه ای که دریافت می کنند نیز تجدیدنظر کنند. اینگونه نیست که ما هر میزان کالری که دوست داریم به بدن برسانیم و توقع داشته باشیم با نوشیدن یک تا ۲ لیوان چای سبز در روز لاغر شویم و کالری بسوزانیم. 

بسیاری از مردم تصور می کنند تنها با نوشیدن چای گیاهی در طول روز می توانند به هدف بزرگی مثل کاهش وزن دسترسی پیدا کنند. در حالی که این دیدگاه به هیچ وجه صحیح نیست. نوشیدن چای گیاهی در کنار رعایت رژیم غذایی، فعالیت های بدنی و ورزش می تواند روند لاغری را سرعت ببخشد و با بهبود سوخت وساز بدن میزان کاهش وزن را در طول هفته قابل ملاحظه کند، بنابراین افرادی که تصور می کنند بدون رعایت هیچ یک از نکات ذکر شده و تنها با نوشیدن چای سبز می توانند اضافه وزن خود را آن هم به شکل کاملا محسوس درمان کنند، سخت در اشتباهند. 

قرص چای سبز خوب یا بد؟
تبلیغات زیادی درباره لاغری سریع با قرص یا کپسول چای سبز در سایت های اینترنتی و برخی از مراکز فروش گیاهان دارویی دیده می شود که به مردم وعده می دهند با قرص های چای سبز می توانند در مدت زمان بسیار کوتاهی وزن کم کنند. این قرص ها در صورتی که تنها حاوی گیاه چای سبز باشند، دقیقا همان خاصیت چای سبز را دارند و می توانند به افزایش متابولیسم بدن کمک کرده و روند جذب چربی ها را در بدن کاهش دهند. مصرف این قرص ها نیز مانند چای سبز باید بر اساس قاعده باشد، زیرا زیاده روی در مصرف این قرص با وجود آنکه گیاهی و طبیعی است می تواند همان عوارض چای سبز را داشته باشد. 

خواص چای سبز

پیشگیری و بهبود بیماری های قلبی
کاتشین‌های موجود در چای سبز باعث کاهش کلسترول خون می شوند. چای سبز باعث کاهش میزان کلسترول بد و افزایش میزان کلسترول خوب می شود. حتی پس از سکته قلبی نیز نوشیدن چای سبز باعث ترمیم سلول های آسیب دیده ی رگ ها و قلب شده و روند ترمیم سلول ها را تسریع می کند. همچنین چای سبز چسبندگی پلاکت‌های خونی را کاهش داده و در نتیجه در جلوگیری از تشکیل لخته‌های خونی مؤثر است.
نوشیدن روزانه حداقل 3 فنجان چای سبز به بیماران قلبی توصیه می شود.
 
پیشگیری و درمان دیابت
چای سبز در کنترل میزان قند خون موثر است. چای سبز مانع از ذخیره شدن گلوکز (قند خون) در سلول های چربی می شود. به این ترتیب می توان با نوشیدن چای سبز، کنترل میزان مصرف کربوهیدرات ها (قندها) و ورزش مداوم، بیماری دیابت را کنترل کرد.
 
پیشگیری از مسمومیت های غذایی
عصاره برگ چای سبز از رشد باکتری های گوناگونی که موجب بیماری اسهال می‌شوند جلوگیری می‌کند. کاتشین‌های موجود در چای سبز عوامل استریل کننده بسیار قوی هستند که می‌توانند از مسمومیت‌های غذایی جلوگیری کنند.
 
پیشگیری از افزایش فشار خون
می دانیم که یکی از مهم ترین علل بروز فشار خون بالا، تغییر در ساختار دیواره سرخرگ ها است. چای سبز با کنترل عملکرد و محافظت از ساختار دیواره رگ ها، مانع از بروز فشار خون بالا می شود.
 
پیشگیری از آلزایمر
چای سبز فعالیت سلول های مغز به ویژه بخش های مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می کند. از طرفی چای سبز باعث کاهش میزان «استیل کولین» در سلول های مغز می شود که با این کار مانع از تخریب سلول های مغز و بروز بیماری آلزایمر می گردد.
 
پیشگیری از پارکینسون
آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز مانع از تخریب سلول های مغز، که عامل اصلی بروز بیماری پارکینسون است، می شوند؛ به عبارتی آنتی اکسیدان های چای سبز با به تعویق انداختن قرارگیری سلول های مغز در مرحله پیری و فرسودگی، مانع از ابتلا به پارکینسون می شوند.
 
پیشگیری و درمان ورم مفاصل
پژوهشگران چای سبز را به عنوان دارویی برای کاهش خطر ابتلا به ورم مفاصل ناشی از روماتیسم معرفی می کنند. این تاثیر با توقف فعالیت آنزیم های تخریب کننده و تحلیل برنده غضروف مفاصل ایجاد می شود.
 
پیشگیری از تورم و عفونت گوش
نوشیدن چای سبز نه تنها گوش را در برابر عفونت و تورم محافظت می کند، بلکه در صورت بروز این مشکل، نم دار کردن پارچه ای تمیز با چای سبز و سپس تمیز کردن گوش با آن می تواند تا حدی از تورم و عفونت بکاهد.

پیشگیری از تبخال
تبخال مشکلی است که عامل ویروسی دارد، اما با چای سبز می توان بهبود آن را تسریع کرد. به این ترتیب که اگر محل مورد نظر را با چای سبز مرطوب کرده و صبر کنیم تا خشک شود و این عمل را سه بار در روز تکرار کنیم، روند بهبودی و رفع محل زخم، تسریع می شود.
 
کمک به سلامت دهان و دندان
چای سبز برای رفع بوی بد دهان نیز موثر است و از رشد باکتری‌هایی که باعث ایجاد این بوی بد می‌شوند جلوگیری می‌کند. چای سبز، همچنین دارای مقداری فلوراید است که از خراب شدن مینای دندان جلوگیری می‌کند.

تاثیر چای سبز روی افراد مبتلاء به تری گلیسیرید
تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف چای سبز برای سلامت قلب افرادی که دارای تری گلیسیرید بالا هستند بسیار مفید می‌باشد. آزمایشات نشان داده‌اند کتچینهای موجود در چای سبز که با میزان مصرف نسبت مستقیم دارد(dose-dependently) مانع از فعالیت لیپاز پانکراس می‌شود(آنزیمی که بوسیله پانکراس ترشح می‌شود و چربیها را هضم مینماید.) در نتیجه این عملیات، سرعت شکستن چربیها و تبدیل آنها به تری گلیسیرید و همچنین افزایش تری گلیسیرید در خونی که بعد از صرف غذا اندازه گیری می‌شود بسیار آهسته صورت می‌گیرند. با توجه به اینکه افرایش تری گلیسیرید بعد از خوردن غذا یکی از مشخصه‌های بیماری گرفتگی رگها است، نوشیدن 2 فنجان چای سبز همراه با غذا، بسیار مفید می‌باشد.

تاثیر چای سبز در پیشگیری از برخی انواع سرطان

سرطان معده
مردانی که در روز 7 فنجان و یا بیشتر چای سبز مصرف می‌کنند، احتمال ابتلای آنها به سرطان معده 31 کمتر از سایر افراد خواهد بود. چای سبز پس از مصرف، در سلول‌های معده تجمع یافته و بدین ترتیب موجب افزایش غلظت عوامل جلوگیری کننده از رشد سلول‌ها شده و به دنبال آن مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی معده را سبب خواهد شد.

سرطان پوست
آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز، سلول های پوست را در مقابل آسیب های رادیکال های آزاد که باعث ایجاد سرطان و افتادگی و چروک خوردن پوست به ویژه پوست صورت می شوند، محافظت می کنند.
همچنین چای سبز در پیشگیری از سرطان تخمدان و درمان سرطان خون مؤثر است.

سرطان ریه
کاتشین موجود در چای سبز از رشد سلول‌های پیش‌سرطانی در ریه جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان داد که چای سبز اثرات منفی سیگار کشیدن را کاهش می‌دهد.


مطالب مرتبط


نظرات 2 + ارسال نظر
ساناز جمعه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:52 ق.ظ

مطلب مفیدی بود با تشکر
بنده هم در برنامه کاهش وزن در بعد از ظهر یک لیوان چای سبز می نوشم و احساس می کنم از زمانی که چای سبز می خورم پوستم شاداب تر شده و روند کاهش وزنم هم سریع تر شده

مینا جمعه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:53 ق.ظ

چای سبز واقعا معجزه می کنه در کاهش وزن و خیلی سریع آدم لاغر می کنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد