ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

درمان بی اشتهایی

فردی که دچار بی اشتهایی است، خیلی کمتر از حالت معمول غذا می خورد. کمی اشتها معمولاً به دلیل هضم کم و یا عملکرد بد دستگاه گوارش است. با جویدن طولانی غذا و نوشیدن مایعات سرد این حالت بدتر می شود. گاهی اوقات بی اشتهایی دلایل روحی و روانی دارد.

درمان بى اشتهایى

اگر بى اشتهایى برای مدت کوتاه و به ندرت باشد، جاى نگرانى ندارد. اما اگر آخرین بارى را که از غذا خوردن لذت برده اید به یاد ندارید، باید سعى کنید عادت غذا خوردن صحیح را در خود به وجود آورید.

در ادامه مطلب با چند توصیه مفید برایافزایش اشتها آشنا می شوید:

÷ به اندازه بخورید. اشتهاى طبیعى، غذا خوردن به اندازه اى است که وزن بدن را طبیعى نگاه دارد.

÷ سعی کنید وعده های غذایی خود را در اوقات معینی مصرف کنید. یعنی برنامه غذایی مشخص و سر ساعت داشته باشید. مثلاً صبحانه را در ساعت 7 صبح ، ناهار در ساعت 12 و شام در ساعت 7 شب.

÷ اگر اشتهاى طبیعى دارید، باید غذاهای متنوعی بخورید. اشتهاى زیاد به خوردن فقط یک نوع ماده غذا مثلاً گوشت، اشتهاى طبیعى نیست. 

÷ مرتبا خود را وادار به خوردن نکنید این کار سبب به وجود آمدن حس تنفر از غذا در شما می شود.

÷ ویتامین بخورید. خوردن روزانه مکمل مولتى ویتامین و مینرال به افزایش اشتها کمک مى کند و اگر کم خوردن شما باعث سوءتغذیه شده است، مواد مورد نیاز را به بدن شما می رساند.

÷ گاهى در افراد مسن تر با خوردن مکمل روى (ZINC) اشتها افزایش می یابد. درباره لزوم خوردن مکمل روى با پزشک مشورت کنید. 

÷ داروهایتان را کنترل کنید. درباره احتمال اینکه نوع یا مقدار داروهاى مصرفى تان باعث بى اشتهایى شده باشد سئوال کنید. پزشک ممکن است دارو را با داروهاى دیگرى که اشتها را از بین نمى برند عوض کند.

÷ هر چه را که دوست دارید، بخورید. اگر لذت غذا خوردن را از دست داده اید، برنامه غذایى خود را عوض کنید. ببینید کدام غذاها برایتان اشتها آور است و از آنها لذت می برید.

÷ حجم غذایتان را کم و تعداد وعده های غذایی را زیاد کنید کنید. غذا را با حجم کم و دفعات بیشتر بخورید. معده شما غذاى کمتر را بهتر مى پذیرد.

÷ به اندازه کافی آب بنوشید. اگر برنامه ورزشى تازه اى شروع کرده اید، مهم ترین نیاز شما آب است. کم آبى بدن مى تواند بى اشتهایى ایجاد کند. پیش از شروع تمرین و بلافاصله بعد از آن یک لیوان آب بنوشید. به علاوه هر روز 8-6 لیوان آب بخورید.

÷ نزد پزشک بروید. اگر بعد از دو هفته اشتهاى خود را باز نیافتید، براى معاینه کلى پیش پزشک بروید. قبل از درمان باید مشکلات و بیماری های جسمانى شما تشخیص داده شود. شاید فقط به یک دوره درمان با آنتى بیوتیک براى از بین بردن یک عفونت خفیف نیاز داشته باشید.

÷ سلامت روانى خود را بیازمایید. اگر افسرده هستید، داروهاى ضدافسردگى تجویز شده توسط پزشک اشتهاى شما را برمى گرداند. با بازگشت سلامت روانى، اشتهاى شما نیز بازمى گردد.

÷ برای درمان بی اشتهایی عصبی از متخصص کمک بگیرید. بى اشتهایى عصبى معمولاً به درمان های خانگى جواب نمى دهد و افراد مبتلا به آن باید در بیمارستان بسترى شوند. معالجه ی آن مشکل است و نیاز به درمان شدید روان شناختى و تغذیه اى دارد. ممکن است تغذیه اجبارى از طریق تزریق درون سیاهرگى یا لوله معده اى لازم شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد