X
تبلیغات
رایتل
پنج‌شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1391
توسط: ali

افزایش متابولیسم

هنگام رشد برخی از ما چاق و درشت بودیم برخی لاغر. در بزرگسالی معلوم می شود که برخی از افراد چاق دچار عارضه کندی سوخت و ساز بدن می باشند.


متاسفانه شما در خصوص کندی سوخت و ساز کاری از دستان بر نمی آید. ژنتیک میزان سوخت و ساز ما را در درجات خاصی تعریف و مشخص کرده است. اما فاکتور ها و عواملی وجود دارد که ما می توانیم آنها را کنترل کنیم. انتخاب رژیم غذای و نوع فعالیت بدنی می تواند سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار دهد. حتی اگر کندی متابولیسم میراث ژنتیکی شما باشد شما می توانید کارهایی را برای کمک به افزایش آن انجام دهید. یکی از این کارها افزایش دادن بافت ماهیچه ای بدن است که در اثر فعالیت ورزشی به وجود می آید که میزان متابولیسم بدن را افزایش می دهد. همچنین سعی کنید بیشتر اما درست تر بخورید! درست خوانده اید! شما با هر بار غذا خوردن متابولیسم را تحریک و ماهیچه هایتان را تحریک می کنید. اگر شما به خودتان گرسنگی بدهید، بدن در عمل چربی بیشتری ذخیره میکند. دلیل این مطلب این است که، بدن ما آفرینش شگفت انگیزی دارد و عملا قادر است با وضعیت های مختلف سازگاری پیدا کند. یکی از این وضعیت ها بروز قحطی و کمبود مواد غذایی ست. در این شرایط بدن متابولیسم خود را تا کمترین حد پایین آورده و مصرف انرژی را کاهش می دهد. از سوی دیگر در مصرف مواد غذایی رسیده به بدن تا حد امکان صرفه جویی کرده و به صورت چربی ذخیره کرده تا توان عبور از این بحران را داشته باشد. شما عملا با کم خوری خود را در وضعیت مشابه قحطی قرار داده و این باعث می شود همان مقدار غذایی که مصرف می کنید در بدنتان به شکل چربی ذخیره شود.


مواد غذایی که سبب افزایش سوخت و ساز بدن می شوند


توصیه می شود غذای روزانه خود را طی 5 تا 6 وعده( هر دو تا 3 ساعت ) در قالب سه وعده اصلی و 2 تا3 میان وعده ، صرف کنید. افزایش و عده های غذایی به تسریع متابولیسم بدن کمک کرده و با کنترل اشتها مانع از پر خوری شما در طول روز به دلیل گرسنگی می شود. هر چند تغذیه مناسب نخستین گام برای تشدید  متابولیسم بدن است، ولی برا ی نتیجه گیری بهتر نیاز به انجام تمرینات ورزشی چربی سوز دارید.


در بخش دوم این بحث با ورزش های مناسب برای افزایش متابولیسم آشنا می شویم.