ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

سیگار کشیدن سبب کاهش اکسیژن مورد نیاز برای ورزش می شود

همه ی ما در مورد اینکه سیگار کشیدن شانس ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و انواع سرطان ها را افزایش می دهد شنیده ایم. اما یکی دیگر از مضرات سیگار تاثیر منفی بر روی تناسب اندام شما است و اگر فکر می کنید که ورزش کردن می تواند اثرات منفی سیگار را از بین ببرد، اشتباه فکر می کنید. اگر تناسب اندام و آمادگی جسمانی برایتان اهمیت دارد بهتر است سیگار کشیدن را ترک کنید.

بزرگترین خطر کشیدن سیگار محروم کردن بدن از اکسیژن می باشد و اکسیژن چیزی است که بدن برای ورزش کردن به آن نیاز دارد. سیگار کشیدن سبب تنگ شدن رگ ها و کاهش میزان اکسیژن موجود در خون می شود. سیگار همچنین سبب تورم غشاهای مخاطی و تنک شدن مسیر عبور هوا برای نفس کشیدن می شود. با توجه به اینکه در هنگام ورزش میزان مصرف اکسیژن به شدت افزایش میی یابد، قلب باید برای رساندن اکسیژن با شدتی بیش ار توانش کار کند و این مشکل می تواند سبب ایست قلبی شود.


سیگار کشیدن سبب کاهش اکسیژن مورد نیاز برای ورزش می شود


مونو اکسید کربن یکی از هزاران ماده شیمیایی موجود در سیگار است، این ماده شیمیایی که در اثر سیگار کشیدن وارد بدن می شود همان گازی است که از اگزوز خودروها خارج می شود. 

آگاهی از اثرات منفی مونو اکسید کربن بر بدن نیازمند آگاهی از نحوه حمل اکسیژن در بدن است. اکسیژن با اتصال خود به هموگلوبین سلول های قرمز خون در بدن جابجا می شود، سلول های قرمز خون به جذب مونو اکسید کربن 200 تا 300 برابر بیش از اکسیژن است، در نتیجه هنگامی که مونو اکسید کربن در دسترس باشد، هموگلوبین این ماده شیمایی خطرناک را به جای اکسیژن جذب می کند. پس با مصرف سیگار میزان اکسیژن در جریان خون شما کاهش یافته میزان مونو اکسید کربن بالا می رود.

برای کسانی که به طور منظم ورزش می کنند اما در کنار سیگار هم می کشند، سیگار کشیدن به مرور زمان سبب کاهش توان و استقامت این افراد می شود. علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد احتمال پیابند بدون غیر سیگاری ها به یک برنامه تمرینی ورزشی بسیار بیشتر از سیگاری ها است.


مطالب مرتبط

ورزش و ترک سیگار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد