X
تبلیغات
رایتل
جمعه 24 آذر‌ماه سال 1391
توسط: ali

ورزش و کاهش فشار خون

ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻦ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ و ھﺮﭼﻪ ﺳﻦ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻣﯽ رود اﯾﻦ اﺣﺘﻤﺎل ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻠﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ ﺷﻮﯾﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﯽ ﮔﺮدد اﻣﺎ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﻪ اﻧﺘﻈﺎر ﻧﺸﺴﺖ ﮐﻪ دﭼﺎر ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ ﺷﺪ و ﺑﻌﺪ ﺑﺮای آن اﻗﺪام ﻧﻤﻮد، ورزش ﻣﻨﻈﻢ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از اﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و اﯾﻦ راه ﺑﻪ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﻋﻮارض ﻗﻠﺒﯽ ﻋﺮوﻗﯽ و ﺳﮑﺘﻪ ھﺎی ﻣﻐﺰی و ﻗﻠﺒﯽ ﮐﻤﮏ ﺷﺎﯾﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺣﺘﯽ اﮔﺮ ﺑﻪ ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﺎﺷﯿﺪ ورزش ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻣﻨﻈﻢ ﺑﻪ ﮐﺎھﺶ ﺷﺪت ﭘﺮ ﻓﺸﺎری ﺧﻮن در ﺷﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

چه نوع ورزشی برای کاهش فشار خون بالا مناسب می باشد؟

ورزش های افزایش دهنده انعطاف بدن (ورزش های کششی) و ورزش های تقویت کننده عضلات، باعث کاهش فشار خون می شوند. بهترین ورزش ها برای این منظور، ورزش های هوازی می باشند. ورزش های هوازی، ورزش هایی هستند که موجب تشدید ضربان قلب و سرعت تنفس گردند. دویدن آرام، پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و بسکتبال از جمله ورزشهای هوازی می باشند. اگر ورزش های هوازی حداقل سه بار در هفته و هر بار 30 دقیقه انجام شوند، اثر خوبی را بر فشار خون خواهند گذاشت. ﺑﻪ ورزش ھﺎﯾﯽ ھﻮازی ﻣﯽ ﮔﻮﺋﯿﻢ ﮐﻪ ﺳﺒﺐ ﺗﺸﺪﯾﺪ ﺿﺮﺑﺎن ﻗﻠﺐ و ﺳﺮﻋﺖ ﺗﻨﻔﺲ ﺷﻮﻧﺪ. دوﯾﺪن ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﮐﻢ، ﭘﯿﺎده روی، دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ، ﺷﻨﺎ و ﺑﺴﮑﺘﺒﺎل از ﺟﻤﻠﻪ اﯾﻦ ورزش ھﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ورزش ھﺎی ھﻮازی ﺣﺪاﻗﻞ 3 ﺑﺎر در ھﻔﺘﻪ و ھﺮ ﺑﺎر ﺣﺪاﻗﻞ 30 دﻗﯿﻘﻪ اﻧﺠﺎم ﺷﻮﻧﺪ اﺛﺮ ﻣﮫﻤﯽ روی ﮐﻨﺘﺮل ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺧﻮاھﺪ داﺷﺖ.

ﺗوصیه ھﺎیی برای ورزش افراد مبتلا به فشار خون بالا

- ﺑﺮای ﮐﺎھﺶ اﺣﺘﻤﺎل دﭼﺎر ﺷﺪن ﺑﻪ ﺻﺪﻣﺎت وزﺷﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ورزﺷﯽ ﺧﻮد را ﺑﻪ آراﻣﯽ ﺷﺮوع ﮐﻨﯿﺪ.

- ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع ورزش ﺑﻪ ﻣﺪت 15 دﻗﯿﻘﻪ ﺧﻮد را ﺑﺎ اﻧﺠﺎم ﺣﺮﮐﺎت ﮐﺸﺸﯽ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﮔﺮم ﮐﻨﯿﺪ.

- طﯽ ورزش ﺑﻪ ﺧﻮد ﻓﺸﺎر زﯾﺎدی ﻧﯿﺎورﯾﺪ وھﺮﮔﺰ ﺑﯿﺶ از ﺗﻮان ﺑﻪ ﺑﺪن ﺧﻮد ﻓﺸﺎر ﻧﯿﺎورﯾﺪ.

- ﺑﻌﺪ از اﻧﺠﺎم ورزش طﯽ 5 دﻗﯿﻘﻪ ﺑﺎ ﭘﯿﺎده روی آرام ﺧﻮد را ﺳﺮد ﮐﻨﯿﺪ.

- ﺑﺮ ﺷﺪت ﺗﻤﺮﯾﻨﺎت ورزﺷﯽ ﺧﻮد ﺑﻪ ﺗﺪرﯾﺞ ﺑﯿﺎﻓﺰاﺋﯿﺪ.

- ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻗﺼﺪ اﻧﺠﺎم وزش ھﺎی ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻋﻀﻠﻪ ﯾﺎ ﮐﺸﺸﯽ ﺷﺪﯾﺪ دارﯾﺪ ﺑﺎ ﭘﺰﺷﮏ ﺧﻮد آن را ﻣﻄﺮح ﮐﻨﯿﺪ ﭼﺮا ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ از اﻧﻮاع ورزش ھﺎی ﺗﻘﻮﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪه ﻋﻀﻠﻪ ﺑﻪ ﺧﺎطﺮ ﺣﺒﺲ ﮐﺮدن ﻧﻔﺲ ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﯾﺶ ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و ﻧﺒﺎﯾﺪ در اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ اﻧﺠﺎم ﺷﻮﻧﺪ.

- ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ دﺳﺘﮕﺎه ﻓﺸﺎرﺳﻨﺞ در ﻣﻨﺰل دارﯾﺪ ﻗﺒﻞ ازﺷﺮوع ھﺮ ﺟﻠﺴﻪ ﺗﻤﺮﯾﻦ ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺧﻮد را ﮐﻨﺘﺮل ﮐﻨﯿﺪ و در ﺻﻮرت ﺑﺎﻻ ﺑﻮدن زﯾﺎد ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ازﭘﺮداﺧﺘﻦ ﺑﻪ ورزش ﺑﭙﺮھﯿﺰﯾﺪ.

ورزش و سلامت قلب

ورزش‌های هوازی و مقاومتی به تقویت قلب کمک می‌کنند و می‌توانند در حفظ سلامت شما موثر باشند. یکی از دلایل مهم همین است. ورزش با کاهش فشار خون می‌تواند به حفظ سلامت قلب شما کمک کند. ورزش‌های مقاومتی با کاهش فشار خون و چربی و همچنین افزایش حجم عضلانی و متابولیسم می‌توانند در این راه به شما کمک کنند. علاوه بر‌این موارد، ورزش در کاهش وزن هم موثر بوده و از این راه به حفظ سلامت افراد کمک می‌کند.


مطالب مرتبط

قلب سالم با ورزش