ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

قلب سالم با ورزش

امروزه بواسطه زندگی صنعتی و شهرنشینی، عدم تحرک و نوع رژیم غذایی احتمال بروز تصلب شرائین بخصوص درعروق تغذیه کننده قلب و به تبع آن مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی در بین افراد جامعه افزایش فراوان داشته است.

تاثیر ورزش بر قلب

ورزش های منظم و مستمر به مرور زمان سبب افزایش حجم ضربه ای قلب و افزایش حجم و اندازه قلب (افزایش قدرت انبقاض قلب)  می شود که این امر خود سبب کاهش تعداد ضربات قلب در حال استراحت می شود. در نتیجه به دنبال فعالیت های منظم و مستمر هوازی ظرفیت قلب و توان هوازی فرد افزایش یافته و به راحتی بار سنگین فعالیتها (ورزشی و غیر ورزشی) را تحمل می کند. لذا میزان مرگ و میر قلبی در افرادی که دارای قلب ورزشی هستند کاهش می یابد. ضمنا ورزش بدلایل دیگر از جمله: کاهش فشار خون، کاهش سطح کلسترول بد L.D.L  و افزایش سطح کلسترول خوب (H.D.L) و افزایش توان چربی سوزی بدن، کاهش وزن بدن، تاثیر بسیار مثبتی بر سیستم قلب و عروق دارد.

نوع ورزش

در فرد سالم انجام حرکات ورزشی هوازی(شامل پیاده روی، دوی آهسته، دوچرخه سواری و...) بصورت منظم به میزان حدود 60-30 دقیقه در روز به مدت 3 تا 5 بار در هفته توصیه می شود.

شیوه انجام فعالیتهای ورزشی                  

- در ابتدا لازم است شدت فعالیتها کم باشد و طی جلسات متعدد شدت فعالیت افزایش یابند. سپس با افزایش آمادگی جسمانی فرد شدت تمرینات هم افزایش پیدا می کند.

- شدت فعالیتهای ورزشی نباید سبب ایجاد خستگی و بروز درد قلبی و تنگی نفس در فرد می گردد.

- در ابتدا فعالیتهای ورزشی را با حداکثر 60-50 درصد حداکثر ضربان قلب بر حسب سن فرد باید شروع نمود.


مطالب مرتبط

ورزش و کاهش وزن دو راه مقابله با کلسترول بالای خون

اثر ورزش بر بیماری های قلبی

اصول پیشگیری از بیماریهای قلب و عروق در افراد دیابتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد