X
تبلیغات
رایتل
سه‌شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1391
توسط: ali

سبک های مختلف یوگا

امروزه سبک های متعدد یوگا آموزش داده می شود ،جان پورکاری دکتر متخصص و مدیر برنامه ورزش و فیزیولوژی بالینی در دانشگاه ویسکانسین -لاکروس می گوید :انجام هر کدام از تمرینات یوگا ،باعث بهبود بخشیدن به قوای جسمی ، انعطاف پذیری و تعادل بدن می شود، انجام تمرینات سخت تر نیز به داشتن اندامی متناسب و خوش فرم کمک میکند .اینکه چه تمرینی برای شما بهتر است، فقط به هدف خودتان بستگی دارد.



هاتا یوگا

مناسب برای : مبتدی ها


در این سبک یوگا حالت بدنی این گونه است که: سر باید به سمت روبرو وصاف قرار گرفته و با قدم های آرام و بدون شتاب گام بردارید. این حرکت را چند بار پیوسته انجام دهید. این تمرین، روش مناسبی برای مبتدیان است. در این تمرین می توان از وزنه نیز برای حفظ تعادل اندام استفاده کرد. امااین ورزش فقط به جسم نمی پردازد و مربی شما را تشویق میکند که روی نفس کشیدن ، حفظ آرامش و مراقبه تمرکز داشته باشید. ورزش های ذهنی در زندگی بسیار سودمند است. یک مطالعه در مجله پزشکی روان تنی کشف کرده است که زنانی که از تمرینات هاتا یک یا دو مرتبه در هفته استفاده می کنند، زودتر از بقیه ، بر استرس خود غلبه می کنند.



آشتانگا و پاور یوگا

مناسب برای : کاهش وزن


ترکیب آشتانگا و یوگای قدرتی شامل حرکات یوگاهمراه با یک سری تمرینات ورزشی است. هر دو سبک فوق به این می پردازد که شما پشت سر هم و بدون وقفه وضعیت های مختلف یوگا را انجام دهید. در این روند مقدار زیادی کالری سوزانده می شود (حدود 500 کالری در هر ساعت).دکتر مندی اینگبر – مربی یوگای جنیفر آنیستون همیشه جوان- می گوید :" این تمرین حسابی شما را گرم می کند "  شما در طی این  تمرین خیلی عرق خواهید کرد.

در آشتانگا ، که نسبت به یوگای قدرتی کمی سنتی تر است، شما همراه با نجوا (تکرار یک سری اصوات )کارتان را آغاز می کنید، و در ادامه یک سری حالت های پشت سر هم و متوالی را که به آن " آسانا" می گویند ،انجام می دهید. روال کار همین گونه و بدون تغییر انجام می گیرد. در کلاس های یوگای قدرتی، شما معمولا فقط به تکرار وضعیت ها می پردازید و زیاد به جنبه های ذهنی یوگا(حفظ آرامش و بر طرف کردن استرس ها) پرداخته نمی شود.



یین یوگا

مناسب برای : حفظ آرامش


معروف به یینگ یانگ، در این سبک شما به آرامی وضعیت های مختلف را انجام می دهید.( اغلب وضعیت ها یا نشسته است و یا دراز کش) سپس در همان حالت حدود 5 دقیقه صبر کرده و بعد یک سری حرکات کششی را انجام می دهید. یوگای یین ، برای فعال کردن بخشی از سیستم عصبی که باعث می شود از درد و استرس رها شوید ، مفید است. استفاده از موسیقی های آرامش بخش و دم و بازدم عمیق در کنار تمرکز روی مراکز انرژی بدن که چاکرا نامیده می شود، باعث شود که تمرین آرام ما جالب تر شود.



اینگار

مناسب برای: افرادی که همیشه دچار مصدومیت می شوند


مثل بیشتر انواع یوگا، وضعیت های اینگارهم، سنتی است. تنها تفاوتش در چگونگی وضعیت ها می باشد. مربیان اینگار تحت تعالیم بیومکانیک قرار گرفته اند ، یعنی می دانند که کدام وضعیت ها ممکن است باعث بروز آسیب دیدگی شوند وبه شما در اصلاح وضعیت ها، از طریق تنظیم سرعت تمرین کمک کرده وبه شما نشان می دهند که چگونه تمرین کنید تا دچار آسیب کمتری شوید . به علاوه یک وقفه کوتاه بین دو وضعیت (حالت های پیوسته و درخلاف جهت یکدیگر) به شما اجازه می دهد که تمرین خود را تکمیل کرده، و فشار کمتری روی شما ایجاد می شود.

تمرینات اینگار حتی ممکن است در بهبود آسیب دیدگی ها مفید باشد .دریک تحقیق در آرشیو اکتشافات بین المللی پزشکی دریافتند که تاثیر وینی یوگا که یکی از سبک های یوگاست، طی 12 هفته روی کمر درد مزمن ، شگفت آور است .


مطالب مرتبط:

فواید ورزش یوگا

بهترین ورزش ها برای رهایی از استرس



منبع:

آی بانو