ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

رژیم غذایی مدیترانه ای و فواید آن

رژیم غذایی مدیترانه ای به طور عمده از گیاهان تشکیل شده است. میزان گوشت قرمز و لبنیات ذر این رژیم غذایی کم بوده و در آن از میوه ها به عنوان دسر استفاده می‌شود. غذاهای سالم، ساده و البته خوش‌ طعم سه رکن مهم رژیم مدیترانه ای هستند. رژیم غذایی مدیترانه ‌ای اغلب به عنوان یک رژیم غذایی سالم که از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند، شناخته می‌شود. تحقیقات نشان مى دهد که وعده های غذایی مدیترانه ای‌ سالم ترین و رژیمى ترین وعده هاى غذایى هستند.

 


غذاهاى تازه و گیاهی
اساس رژیم غذای مدیترانه ای بر روی یک رژیم متوازن از چربى های کم خطر و کربوهیدرات های سالم و سبزیجات فراوان تنظیم شده است. بخش مهمی از پروتئین مورد نیاز بدن در این رژیم غذایی از سبزیجات تامین می شود.


استفاده از غلات سبوس دار
استفاده و مصرف غلات بخصوص غلات سبوس دار در رژیم غذایی مدیترانه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شما می توانید نان سبوس دار یا گندم کامل را در هرم غذایی خود بگنجانید.


روغن های گیاهی
تحقیقات نشان داده 2 قاشق روغن زیتون در هر وعده مى تواند بسیاری از التهابات داخلى رگ های خونی را کاهش دهد. از دیگر روغن‌هاى گیاهی و سالم که در رژیم مدیترانه ای جایگاه ویژه ای دارند روغن کنولا و سویا و همچنین روغن و کره بادام زمینى است. برای پیروی از اصول رزیم مدیترانه ای باید مصرف چربی های ترانس و حیوانی را به حداقل برسانید.


میوه و سبزیجات بیشتر
سعی کنید تا جایی که‌ می‌توانید بشقاب غذای خود را میوه و سبزیجات پر کنید . سبزیجات را سرخ شده در رژیم مدیترانه ای جایی ندارند. سبزیجات را  بخار پز یا آب بز کنید و برای طعم دار کردن از میخک، سیر، پیاز و فلفل استفاده کنید.


فواید رژیم غذایی مدیترانه ای


بهبود عملکرد مغز
تحقیقات انجام شده بر روی 966 فرد بزرگسال که توسط دانشگاه کلمبیا و دانشگاه میامی انجام شد، نشان داده است، افرادی که از گوشت قرمز، چربی های اشباع شده و ترانس و گندم بدون سبوس استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که از رژیمی نزدیک به رژیم مدیترانه ای بهره می‌برند، بیشتر دچار آسیب عروق مغزی می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود تا راندمان مغز آنها در طی گذر زمان به مرور کاهش بیابد. به گفته محققان وجود چربی‌های اشباع نشده ای همچون روغن زیتون، آووکادو و آجیل ها که در رژیم مدیترانه ای به وفور یافت می شوند می‌تواند تاثیر به سزایی در بهبود عملکرد مغز داشته باشد.


رژیم غذایی مدیترانه‌ای با بیماری‌های قلبی مبارزه می‌کند
بر اساس نتایج پژوهشی جدید، محققان دانشگاه لاتروپ استرالیا بر فواید رژیم غذایی و شیوه زندگی مدیترانه ای در افزایش سلامت عمومی تاکید دارند. محققان این مرکز علمی دریافت ‌اند که میزان مرگ ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در جزایر مدیترانه ای در پایین ‌ترین حد ممکن قرار دارد. پژوهشگران دلیل این امر را رژیم غذایی مردم این منطقه می‌دانند. مصرف روغن زیتون و غذاهای گیاهی به جای روغن های حیوانی سبب کنترل سطح کلسترول خون و ایجاد توازن میان کلسترول مفید و مضر می شود.


مقابله با آلزایمر
بر اساس تحقیقاتی که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه «راش» در ایالت نیویورک آمریکا انجام شده است، محققان و پزشکان به این نتیجه رسیدند که رژیم های غذایی که حاوی انواع میوه ها، سبزیجات، روغن زیتون، حبوبات و هستند، می‌توانند سبب پیشگیری از آلزایمر شوند. بر اساس این تحقیق رژیم غذایی مدیترانه ای برای تمامی سنین مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما افرادبالای 60 سال باید بیش از سایرین از این رژیم غذایی و اصول تغذیه ای آن استفاده کنند.




مطالب مرتبط

رژیم غذایی مدیترانه ای و فواید آن 

رژیم مدیترانه ای چیست؟

رژیم غذایی مدیترانه ای را به کودکانتان اموزش دهید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد