X
تبلیغات
رایتل
جمعه 26 آبان‌ماه سال 1391
توسط: ali

ورزش و تغذیه سالم دو راه مقابله با بیماری های قلبی

قلب اندام بسیار حساسی است که کارهای مهم و حیاتی را انجام می دهد . سلامت قلب، زندگی انسان را دوام بخشیده و او را دراجرای کارهای روزانه، توانمند و شاداب می کند. زندگی ماشینی امروز، آلودگی هوا، کم تحرکی و تغذیه نامناسب، خطرهای بی شماری برای قلب دارند و قربانیان بسیاری نیز گرفته اند. ورزش و تغذیه سالم دو راه مناسب برای حفظ سلامت قلب می باشند.

ورزش های مخصوص قلب

تمرین های تنفسی، از انواع ورزش هایی است که هوای بیشتری را به ریه های وارد کرده و بهترین تمرین برای تقویت قلب خواهد بود. پیاده روی تند، پرش در جا، شنا، دوچرخه سواری، طناب زدن، اسکی و قایقرانی از جمله ورزش های مخصوص برای تقویت قلب است. بهترین دارو برای تقویت قلب و کاهش نارسایی های قلبی، انجام تمرین های ورزشی مناسب است. همان اندازه که دیواره های قلب بر اثر ورزش قوی تر می شوند، خون را هم خیلی بهتر به جریان انداخته و آن را در بدن به جریان می اندازند، در نتیجه اکسیژن کافی به عضلات بدن رسیده و آنها هم با قدرت بیشتری کار می کنند. زمانی که اکسیژن بیشتری دریافت کنید، بیشتر احساس شادی کرده و انرژی بیشتری خواهید داشت. اگر به انرژی زیادی نیاز دارید، قدر این قلب را بدانید.

تغذیه سالم راه داشتن قلبی سالم


متخصصان تغذیه داشتن رژیم متعادل، مصرف کم چربی های اشباع، مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات تازه، مصرف زیاد ماهی، مصرف کم شکر، مصرف زیاد فیبر و مصرف کم کالری را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری های قلبی توصیه می کنند. برای دست یابی به تغذیه سالم برای سلامت قلب بهتر است از نکات زیر پیروی کنید.

مصرف متعادل نمک.

مصرف لبنیات از انواع کم چرب آن.

مصرف ماهی حداقل 2 بار در هفته.

اجتناب از استرس و فشارهای روانی.

محدودیت مصرف تنقلات کم ارزش مانند چیپس و پفک.

داشتن تغذیه متعادل با مصرف گروه های اصلی غذایی.

مصرف نان های تهیه شده از آرد سبوس دار مانند نان سنگک.

مصرف گوشت قرمز به صورت لخم، و مرغ و ماهی بدون پوست.

محدودیت مصرف نوشابه های گازدار و جایگزین کردن آن با دوغ کم نمک.

محدودیت مصرف انواع شیرینی، کیک، شکلات، آب نبات و انواع دسر های شیرین.

مصرف میوه جات و سبزیجات و دانه های کامل غلات و حبوبات در برنامه غذایی روزانه.

مصرف غذاها بصورت آب پز، بخار پز، تنوری و کبابی و اجتناب از مصرف غذاهای سرخ کرده.

حفظ وزن متناسب و اجتناب از اضافه وزن و چاقی با رعایت برنامه غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم.

ارتفاء کیفیت عملکرد دستگاه قلبی عروقی با داشتن فعالیت بدنی منظم، حداقل 30 دقیقه در روز پیاده روی.

مصرف مغز دانه های گیاهی مثل گردو، بادام، پسته و فندق که حاوی چربی مفیدی هستند به مقدار مناسب.

محدودیت مصرف سوسیس، کالباس، همبرگر، پیتزا، کله پاچه، مغز، دل، قلوه و غذا های آماده و کنسرو شده.

کاهش مصرف چربی های اشباع مانند پیه، دنبه، کره، چربی گوشت قرمز و چربی مرغ در برنامه غذایی روزانه.

حذف مصرف روغن های نباتی جامد از برنامه غذایی روزانه به علّت وجود اسید های چرب ترانس در این روغن ها.

اجتناب از مصرف زیاده از حد ادویه جات و جایگزین کردن آنها با چاشنی هایی نظیر آبلیمو، آبغوره، لیمو ترش وآب نارنج تازه.

مصرف مناسب روغن های غیر اشباع(مایع) مانند؛ روغن زیتون، کانولا، آفتاب گردان، ذرت، سویا و پنبه دانه در برنامه غذایی روزانه.

محدود کردن مصرف سس مایونز و جایگزین کردن آن با سبزیجات معطر، آب لیمو، آب غوره، سرکه، روغن زیتون و ماست کم چرب به عنوان طعم دهنده در تهیه انواع سالادها.


مطالب مرتبط

10 ماده غذایی برای سلامت قلب

تغذیه سالم

قلب سالم با ورزش