ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

چربی ها مفید هستند یا مضر؟

اگر اهل مطالعه‌ی مطالب مربوط به سلامتی و تغذیه باشید احتمالاً خواهید گفت: «ای بابا این کارشناس‌ها هم هر روز یک چیزی می‌گویند. یک روز می‌گویند چربی بد است نخورید. روز دیگر می‌گویند خوب است استفاده کنید. بالاخره تکلیف ما را روشن کنید». اگر در مورد مفید یا مضر بودن چربی‌ها شک دارید باید بگوییم که بستگی به نوع چربی دارد.

 یعنی چربی داریم تا چربی! بدانید و آگاه باشید که تمام چربی‌هایی مانند چربی‌های ترانس، چربی‌های هیدروژنه و چربی‌های اشباع شده جزو چربی‌های مضری هستند که شما را در معرض التهاب و بیماری‌ها قرار می‌دهند و باز تاکید می‌کنیم که باید از آن‌ها دوری کنید.

اما روغن زیتون، روغن گردو، مغزها و دانه های روغنی، روغن‌های گیاهی تصفیه نشده و روغن‌های غیر هیدروژنه و غیر اشباع جزو چربی‌های مفیدی است که باید هر روز مصرف کنید.


مصرف بی رویه‌ی برخی از چربی‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یا دیابت را بالا می‌برد. این خطر به خصوص به اسیدهای چرب اشباع شده مربوط می‌شود که در مواد غذایی چرب مانند گوشت قرمز یا محصولات لبنی وجود دارد.

در مقابل مصرف زیاد اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی پُلی مانند روغن‌های گیاهی یا ماهی‌ها سلامت دستگاه قلب و عروق را بالا می‌برد.


چرا چربی غیر اشباع برای سلامیت مفید هستند؟

این نوع چربی افسردگی و آلزایمر و سرطان سینه را دور می کند، جلوی تنگی تنفس را می گیرد، عوارض خونی در دیابتی ها را کم کرده، باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و با بیماری ها می جنگد.

گذشته از این، جلوی ضربات تشنج را گرفته و باعث سلامت قلب ، عصب و عضله می شود.

اگر کودک شما فعالیت زیادی دارد به طوری که شما را عاصی کرده است ، هیچ نگران نباشید و به او یکی از منابع چربی غیر اشباع را بدهید.

اگر این چربی را به زنانی که زودتر از موقع زایمان می کنند بدهیم، از کمبود وزن بچه جلوگیری کرده و همین طور موجب افزایش رشد مغز بچه می شود.

شاید به همین علت باشد که در زمان های گذشته به زنان یک کاسه پر از روغن می دادند.


چربی غیر اشباع در چه غذاهایی یافت می شود؟

این نوع چربی در دانه سویا، گردو، ماهی، تخم مرغ، بادام زمینی، گندم، روغن زیتون و گوجه فرنگی می باشد.

متخصصان تغذیه می گویند که اگر می خواهید سالم و همیشه با وزن ایده ال باشید، یکی از انواع چربی های غیر اشباع را مصرف کنید.

برای گیاه خواران و جوانان و ورزشکاران، مصرف چربی های غیر اشباع ضروری است.

گیاهخواران برای تأمین ویتامین های مورد نیازشان و ورزشکاران برای افزایش عضلات و جوانان برای رشد، به تخم مرغ نیاز دارند.

مرکز سلامت آمریکا پیشنهاد کرده است که برای سالم زیستن باید 200 گرم در هفته ماهی بخورید.

به طور کلی باید بدانید که هر نوع چربی، چه اشباع و چه غیر اشباع، در صورتی که زیاد مصرف شود مضر است.

در خوردن چربی ها زیاده روی نکنید و مراقب چاق شدن و بیماری های حاصله از آن باشید.


 چه مقدار چربی برای بدن نیاز است؟

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند مصرف چربی ها حداکثر باید 30 درصد رژیم غذایی روزانه و یا حتی کمتر برسانیم. حداکثر 10 درصد از چربی مورد نیاز بدن باید از چربی های اشباع و باقی مانده نیاز بدن به چربی، باید از چربی های اشباع نشده تک حلقه و چند حلقه ای تامین شود.


مثل همیشه یادتان باشد افراط و تفریط مشکل ساز است. برای سالم ماندن کافی است زیاده روی نکرده و از مواد غذایی درست استفاده کنید.



مطالب مرتبط

چگونه با چربی های شکمی مقابله کنیم

چربی‌های ترانس

چگونه فریب برچسب بدون چربی را نخوریم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد