ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

ورزش و کاهش وزن

تناسب اندام با ورزش و رژیم های غذایی سالم

وزن ایده آل یا وزن دلخواه

شاید شما جزء آن دسته افرادی هستید که قبلا تلاش های های ناموفقی را برای کاهش وزنتان در سنین دبیرستان و یا برای مراسم ازدواجتان داشته اید. فراوانند افرادی که در هنگام مراجعه به کلینیک های کاهش وزن می گویند که عمری است با رژیم لاغری و راه های مختلف کاهش وزن دست و پنجه نرم می کنند. بعضی از افراد برای خود وزنی را جستجو می کنند که سال ها با آن خداحافظی نموده اند، مثلا می گویند من می خواهم به وزن قبل از ازدواج خود بازگردم.

وزن ایده آل

وزن ایده آل عبارت است از وزنى که در این حالت، شرایط ابتلا به بیمارى ها وجود ندارد، چه بیمارى هاى وابسته به چاقى و چه اختلالات ناشى از لاغرى بیش از حد (مانند سرگیجه، ضعف جسمانى و ریزش مو ) و در این وضعیت حداکثر طول عمر براى افراد پیش بینى مى شود. این وزن را اصطلاحاً وزن سالم بدن مى گویند.وزن سالم وزنی است که فرد در آن احساس سلامتی کند و دچار بیماری های ناشی از چاقی یا لاغری نباشد.از آنجایى که هر کدام از افراد جامعه در شرایط خاص از نظر تفاوت هاى فردى نظیر سن، جنس، قد، مراحل رشد و بلوغ، وراثت و... قرار دارند، وزن ایده آل نیز براى هر فرد نسبت به شرایط مخصوص همان فرد در نظر گرفته مى شود و به طور قطع نمى توان گفت وزن خاصى وزن ایده آل برای یک فرد است.در حقیقت تعیین وزن ایده آل با روش هاى مختلفى انجام مى پذیرد که یکى از این روش ها استفاده از جداول معروف BMI است. 

معیار تشخیص چاقی برچه مبنایی است؟

برای تشخیص چاقی از اندازه گیری بی ام ای (BMI : body mass index) استفاده می شود که بر مبنای آن وزن تقیسم بر قد به توان دو است.البته عوامل دیگری هم در تقسیم بندی چاقی از نظر شدت موثر است که از جمله می توان به توزیع چربی در قسمتهای مختلف بدن ‘دور کمر‘ دور مچ دست و میزان جثه افراد اشاره کرد معیار BMI برای سنجش چاقی در بزرگسالان است و در کودکان بسته به سنین مختلف فرمولاسیون های متفاوت ارائه شده است.

براساس طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی WHO تقسیم بندی چاقی بر مبنای BMI به قرار زیر است:


تشخیص                    BMI 

کم وزن                    کمتر از ‌18.5 

وزن طبیعی               5 .18 تا 24.9 

اضافه وزن                 25 تا 29.9 

چاق                        بیشتر از 30 

چاقی کلاس ۱           30 تا 9/ 34

چاقی کلاس ۲           35 تا 9/ 39

چاقی کلاس ۳           40< 

با توجه به اینکه  توزیع آناتومیک چربی بدن نقش بسیار مهمی در خطرات چاقی دارد و چاقی مرکزی (احشایی) در مقایسه با چاقی محیطی با خطر بیشتری برای سلامتی همراه است به همین دلیل شاخص دیگری تحت عنوان اندازه دور کمر شاخص بسیار مهمی برای مشخص کردن خطرات بالینی به خصوص برای پرفشاری خون و دیابت می باشد.

جنس              محدوده سلامت            محدوده اقدام

مرد                   102-94                     بیشتر از cm102

زن                  88- cm80                    بیشتر از cm 88

وزن دلخواه یا وزن ایده آل

به این نکته توجه داشته باشید که کاهش وزن های مکرر با رژیم های لاغری غیر اصولی (رژیم یویو) که با زندگی معمول در تضاد است، نه تنها شما را به وزن مورد نظر نمی رساند، بلکه عوارض متعددی را برای سلامتی شما به همراه خواهد داشت. پس توصیه اساسی متخصصین تغذیه آن است که از رژیم های یویو دست بردارید، زیرا شما می توانید حتی با داشتن وزنی بیشتر از وزن ایده آلتان همچنان سالم باشید، اگر چه ممکن است از اندام خود راضی نباشید. نکته جالب توجه دیگر آن که اگر دارای اضافه وزن هستید، فقط کاهش 10 درصد از وزنتان می تواند مزایای بسیاری را برای سلامتی شما به ارمغان بیاورد، از جمله: کاهش فشار خون بالا ، کاهش کلسترول خون ، کاهش قند خون و کاهش خطر بیماری های قلبی. و این تمام ماجرا نیست، زیرا تجربیات متخصصین تغذیه حاکی از آن است که چنین کاهش وزنی، هم آسان تر به دست می آید و هم حفظ آن راحت تر است و نیز شانس موفقیت شما را در یک نبرد طولانی مدت برای لاغر شدن افزایش می دهد.


مطالب مرتبط

وزن ایده آل شما چند است؟

وزن ایده آل

روش صحیح کاهش وزن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد