X
تبلیغات
رایتل
شنبه 18 شهریور‌ماه سال 1391
توسط: ali

برای شروع ورزش به نکات زیر توجه کنید

مهم نیست که چه مدت است که ورزش نکرده اید، شروع دوباره ورزش به بهبود سلامت شما کمک می کند. مطمئن باشید که  بدون توجه به آمادگی جسمانی و شکل بدنتان راه های امنی برای شروع ورزش وجود دارد.

برای شروع ورزش از نکات زیر استفاده نمایید:

مشاوره با پزشک: اگر شما دارای اضافه وزن هستید، زیاد سیگار می کشید و یا در خطر بیماری های قلبی را دارید ( مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و یا سابقه خانوادگی ابتلا به سکته و حملات قلبی) قبل از شروع برنامه ورزشی با پزشک معالج خود  مشورت کنید. اگر به بیماری هایی مانند مشکلات قلبی عروقی مواجه هستید بهتر است ابتدا با پزشکتان مشورت کنید، تا با انجام تست ورزش بتواند برنامه ورزشی متناسب با توانایی شما ارائه کند. بسیار مهم است که با افزایش ضربان قلب، ماهیچه های قلبتان را تقویت کنید.

با پیاده روی شروع کنید: برای خود اهداف کوتاه مدت در نظر بگیرید (مثلا 10 دقیقه یا 15 دقیقه و..) . به تدریج با افزایش آمادگی بدنیتان میزان فعالیت ورزشی را افزایش دهید. اگر با گذشت زمان بتوانید فعالیت بدنی روزانه تان را به 45 دقیقه تا یک ساعت افزایش دهید یعنی موفق شده اید. هیچ کس نمی تواند یکباره فعالیت بدنی ای به میزان یک تا یک و نیم ساعت در روز را شروع نماید. شما می بایست به آرامی  با تغییر عادات رفتاری روزانه تان شروع کنید و به تدریج با توجه به سطح آمادگی جسمانی، سن و دیگر فاکتورها فعالیت تان را افزایش دهید.

در نظر گرفتن یک باشگاه ورزشی: برخی افراد برای علاقه مند ماندن به ورزش به تنوع بیشتری نیاز دارند، برای تامین نیاز این افراد باشگاه های ورزشی متنوعی وجود دارند. باشگاه ها محرک خوبی برای ورزش هستند و چنانچه شما برای فعالیت در آنها پول می پردازید، سعی کنید از امکانات آن بهره لازم را ببرید. دیدن افرادی که در باشگاه ورزش می کنند می تواند به شما انگیزه بدهد.

استفاده از نوارها و یا سی دی های آموزشی استفاده کنید: اگر یک شروع آهسته را ترجیح می دهید نوارها و سی دی هایی برای آموزش ورزش، تمرین با وزنه و نرمش های هوازی وجود دارند. البته بررسی کنید که چه کسی این سی دی ها را تولید کرده و آیا مربی حرفه ای هست و یا خیر زیرا برخی از آنها پایه و اساس علمی و درستی ندارند. گزینه های بهتر آنهایی هستند که مورد تایید یک مرکز علمی قرار گرفته باشد. 

روزهای تعطیل را فراموش نکنید: اگر شما فعالیت را به عنوان بخشی از فعالیت بدنی هر روزه تان در نطر می گیرید در روزهای تعطیل نیز به آن پایبند باشید. ورزش و فعالیت بدنی روزانه را به عنوان یک قرار ملاقات مهم قلمداد کنید و اجازه ندهید که هیچ چیز در آن خللی ایجاد کند. این زمانی است که شما آن را برای حفظ سلامتی خود رزرو کرده اید و هیچ چیز دیگر نمی تواند در آن دخالت ایجاد کند. روزهای تعطیل زمان مناسبی برای پیاده روی و گشت و گذار در طبیعت با دوستان یا اعضای خانواده است.


مطالب مرتبط

چگونه ورزش را شروع کنیم؟

ورزش بدون هیچ بهانه ای

برنامه ورزشی درست و متعادل